بازماندگان گرینلند از آزمایش بی‌رحمانه استعمار خواستار عدالت هستند – RT World News

شش بومی گرینلند به دلیل یک آزمایش اجتماعی ناموفق در دهه 1950 که منجر به جدا شدن آنها از خانواده و تحصیل در اروپا شد، از دولت دانمارک درخواست غرامت کرده اند.

مادز پرمینگ، وکیل اینوئیت‌ها، روز دوشنبه در سخنانی گفت که علیه دولت دانمارک به دلیل آزمایش دوران استعمار آنها شکایت خواهد کرد، مگر اینکه ظرف دو هفته آینده از کپنهاگ مطلع شود.

ادامه مطلب


فرانسه جناح راست بیشتری پیدا می کند.  باید می دیدیم که می آید

او به روزنامه پولتیکن گفت که مشتریانش “زندگی خانوادگی، زبان، فرهنگ و احساس تعلق خود را از دست داده اند.” اضافه کرد که این بود “نقض حق زندگی خصوصی و خانوادگی آنها، مطابق با ماده 8 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر.”

وکیل آنها می گوید که شش بازمانده هر کدام 33600 یورو (37800 دلار) می خواهند.

در سال 1951، 22 کودک اینوئیت از وطن خود جدا شدند و به دانمارک برده شدند، با وعده آموزش خوب شایسته نخبگان آینده گرینلند. کپنهاگ در نظر داشت که کودکان به عنوان الگوهایی برای گرینلند به خانه بازگردند. فقط شش نفر هنوز زنده هستند و همه آنها در دهه 70 زندگی خود هستند.

وقتی آنها به گرینلند بازگشتند، با وجود اینکه یتیم نبودند، کودکان را در یک پرورشگاه قرار دادند. بسیاری از آنها دیگر هرگز خانواده خود را ندیدند.

دانمارک در دسامبر سال گذشته یک عذرخواهی رسمی برای این آزمایش صادر کرد. ما نمی توانیم آنچه را که اتفاق افتاد تغییر دهیم. اما می‌توانیم مسئولیت را بر عهده بگیریم و از کسانی که باید از آنها مراقبت می‌کردیم، عذرخواهی کنیم.» مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک گفت.

هلن تیسن که اکنون 70 ساله است، تنها در سال 1996 متوجه شد که چرا او را برده اند. تیسن به بی بی سی گفت که او هرگز رابطه خود را با مادرش بازسازی نکرد.

گرینلند تا سال 1953 مستعمره دانمارک بود و از آن زمان به تدریج به یک قلمرو خودمختار تبدیل شد.

اگر این داستان را دوست دارید، آن را با یک دوست به اشتراک بگذارید!