متا از هدست واقعیت ترکیبی Quest 3 در آستانه معرفی اپل VR رونمایی کرد

متا از هدست واقعیت ترکیبی Quest 3 در آستانه معرفی اپل VR رونمایی کرد

مارک زاکربرگ از متا نسل بعدی هدست واقعیت ترکیبی این شرکت را معرفی کرد. (نمایندگی)

نیویورک:

مارک زاکربرگ، مدیرعامل Meta Platforms، روز پنجشنبه نسل بعدی هدست واقعیت ترکیبی این شرکت، Quest 3 را معرفی کرد، زیرا این هدست را برای اپل آماده می‌کند تا به طور بالقوه بازار نوپایی را که متا تاکنون بر آن تسلط داشته، تغییر دهد.

مارک زاکربرگ در یک پست اینستاگرامی گفت: این دستگاه با قیمت 499 دلار، 40 درصد نازکتر از هدست قبلی این شرکت خواهد بود و دارای واقعیت ترکیبی رنگی است که عناصر واقعیت افزوده و مجازی (AR/VR) را ترکیب می کند.

متا همچنین گفت که قیمت هدست‌های Quest 2 موجود خود را کاهش می‌دهد و در عین حال ارتقای عملکرد را با هدف ارائه تجربه کاربری روان‌تر اضافه می‌کند.

زاکربرگ گفت که Quest 3 دارای یک چیپست جدید Qualcomm با عملکرد گرافیکی دو برابر Quest 2 خواهد بود. او گفت که این دستگاه در پاییز عرضه خواهد شد و قول داد جزئیات بیشتری در کنفرانس سالانه AR/VR شرکت در 27 سپتامبر ارائه شود.

طبق گزارش بلومبرگ، کمتر از یک هفته پیش از آنکه رقیب فناوری اپل، اولین دستگاه واقعیت ترکیبی خود را معرفی کند، اعلام زاکربرگ منتشر شد.

بر اساس برآورد شرکت تحقیقات بازار IDC، دستگاه‌های Quest 2 و Quest Pro متا تقریباً 80 درصد از 8.8 میلیون هدست واقعیت مجازی فروخته شده در سال 2022 را تشکیل می‌دهند.

دستگاه Pico متعلق به چینی ByteDance که رقیب رسانه های اجتماعی TikTok را نیز در اختیار دارد، با 10 درصد از سهم بازار، بسیار عقب تر در جایگاه دوم قرار گرفت.

با این حال، با وجود تسلط، متا تلاش کرده است تا دیدگاه خود را از یک “متاور” همهجانبه از جهان های مجازی به هم پیوسته بفروشد و بازار دستگاه های خود را فراتر از جایگاه جامعه بازی گسترش دهد.

طبق شمارش رویترز، این شرکت هشت برنامه از 10 برنامه محبوب در فروشگاه Quest خود را در رده بازی طبقه بندی کرد.

پس از انبوهی از علاقه در طول همه‌گیری، فروش هدست در سه ماهه اول سال جاری کاهش یافت و کل بازار هدست‌های AR/VR نسبت به سال قبل 54.4 درصد کاهش یافت.

درآمد بخش‌های Reality Labs متا، که شامل فروش هدست می‌شود، در سه ماهه اخیر نسبت به سال قبل 50 درصد کاهش یافته است.

این امر متا را در مسیری که زمانی برای این واحد تصور می‌شد پشت سر می‌گذارد. یکی از مدیران متا در سال 2018 پیش بینی کرد که متاورس این شرکت طی یک دهه به 100 میلیون واحد سخت افزاری خواهد رسید که نیمی از آن دستگاه های متا خواهد بود.

جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقاتی که بازار واقعیت مجازی را در IDC دنبال می‌کند، گفت: «از الان تا پایان سال، کندی وجود خواهد داشت. “VR تا به امروز تا حد زیادی حول محور بازی ساخته شده است. و من فکر می کنم که بازی همچنان مورد استفاده غالب باقی خواهد ماند حتی در آینده.”

حتی در بازار بازی متا توسط سونی تهدید می شود که با PS5 بر بازار کنسول ها مسلط است. سونی نسل دوم هدست مخصوص بازی خود را با نام PS VR2 در ماه فوریه عرضه کرد و از پشتیبانی توسعه دهندگان قابل توجهی برخوردار است.

در ماه مارس، متا پس از افزایش قیمت نسخه اولیه Quest 2 128 گیگابایتی خود در جولای 2022، قیمت اکثر هدست های Quest موجود خود را به امید تحریک تقاضا کاهش داد.

Meta Quest Pro گران‌قیمت آن اکنون با قیمتی در حدود 1000 دلار فروخته می‌شود که کمتر از قیمت راه‌اندازی 1500 دلار است و نسخه 256 گیگابایتی Quest 2 اکنون از حدود 430 دلار شروع می‌شود که از 500 دلار کاهش یافته است.

این شرکت روز پنجشنبه اعلام کرد که قیمت‌های Quest 2 را یک بار دیگر از تاریخ 4 ژوئن کاهش می‌دهد و دستگاه سطح پایه به قیمت اصلی خود یعنی 300 دلار و نسخه 256 گیگابایتی به 350 دلار کاهش می‌یابد.

زاکربرگ در سال‌های اخیر برای جذب مخاطبان انبوه‌تر، گام‌هایی به دنیای تناسب اندام کرده است، و ویدیوهایی از خود با استفاده از دستگاه‌های متا در حین شمشیربازی با مدال‌آوران المپیک و مبادله مشت با مبارزان هنرهای رزمی مختلط منتشر کرده است.

او در نبردی با تنظیم‌کننده‌های ضدانحصار ایالات متحده پیروز شد تا توسعه‌دهنده اپلیکیشن را در پشت اپلیکیشن تناسب اندام واقعیت مجازی Supernatural به دست آورد. در طول محاکمه، وکلای دولتی شواهدی را نشان دادند مبنی بر اینکه مدیران متا تناسب اندام را راهی برای گسترش استفاده از واقعیت مجازی فراتر از طرفداران فعلی آن که اکثراً گیمرهای مرد جوان هستند، شناسایی کرده اند.

زاکربرگ همچنین ابزارهای بهره‌وری را برای بازاریابی هدست‌های Quest به عنوان دفاتر مجازی ساخته است، از جمله همکاری با مایکروسافت برای آوردن برنامه‌هایی مانند Teams و Outlook به دستگاه‌ها.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)