پنتاگون هزینه Starlink در اوکراین را پرداخت می کند – اخبار RT World

ایلان ماسک برخی از ویژگی های شبکه ماهواره ای را محدود کرده بود و کیف را به تسلیح کردن آن متهم کرد

وزارت دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که قراردادی را با اسپیس ایکس برای خدمات ارتباطی ماهواره ای Starlink در اوکراین منعقد کرده است. شرکت ایلان ماسک در ابتدا بودجه این برنامه را از جیب خود و سپس از طریق قراردادی با یک آژانس دولتی دیگر ایالات متحده تامین کرد.

“ارتباطات ماهواره ای یک لایه حیاتی در شبکه ارتباطی کلی اوکراین را تشکیل می دهد و این بخش با Starlink برای خدماتی از این نوع قرارداد می بندد.” پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرد و افزود که برای اطمینان از کیف تلاش می کند “ماهواره انعطاف پذیر و قابلیت های ارتباطی مورد نیاز خود را دارد.”

ارتش با استناد به این موضوع از افشای جزئیات این قرارداد خودداری کرد دلایل امنیتی عملیاتی و “ماهیت بحرانی این سیستم ها.”

بر اساس گزارش بلومبرگ، این قرارداد احتمالاً تحت ابتکار کمک امنیتی اوکراین (USAI) منعقد شده است که در آن واشنگتن سلاح، مهمات و سایر تجهیزات را برای ارتش کیف از شرکت های خصوصی خریداری کرده است. پنتاگون به بودجه ای برای ماهواره اشاره کرده بود پایانه ها و خدمات در ماه دسامبر، اما نگفت که این قرارداد به ماسک داده خواهد شد.


ایلان ماسک عنوان ثروتمندترین فرد جهان - بلومبرگ را پس گرفت

Starlink از بیش از 4000 ماهواره ارتباطی در مدار پایین زمین تشکیل شده است. ماسک در فوریه گذشته، زمانی که درگیری با روسیه شدت گرفت، آن را به دولت در کیف پیشنهاد کرد و ماه ها از جیب خود و از طریق کمک های مالی خصوصی آن را تامین کرده بود. در اکتبر 2022، او فاش کرد که این تلاش 20 میلیون دلار در ماه هزینه داشت و نمی‌توان آن را به طور نامحدود ادامه داد.

اسپیس ایکس همچنین مجبور شده است با کلاهبرداری و اختلاس گسترده توسط موسسات خیریه که تجهیزات Starlink را در کشورهای مجاور خریداری کرده و در اوکراین دوباره بفروشند، مقابله کند.

در حالی که مقامات ایالات متحده و اوکراین از Starlink به عنوان یک “تغییر دهنده ی بازی” در میدان نبرد، ماسک اقداماتی را برای محدود کردن درجه ای که کیف می تواند انجام دهد، اتخاذ کرده است “اسلحه سازی” خدمات. ماسک در ماه فوریه توضیح داد که استفاده از Starlink برای ارتباط بین واحدهای نظامی یک چیز بود، اما استفاده از آن برای کنترل پهپادهایی که در اعماق روسیه هدف قرار می‌گیرند می‌تواند باعث جنگ جهانی سوم شود.

روسیه نیز SpaceX را در جریان قرار داده بود. اوایل سال جاری، کنستانتین ورونتسوف، مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در یک کنفرانس کنترل تسلیحات گفت که زیرساخت های فضایی شبه غیرنظامی استفاده برای مقاصد نظامی نوعی جنگ نیابتی بود و چنین دارایی های فضایی می توانستند با آن روبرو شوند “تلافی”.

با این حال، ماه گذشته، دیمیتری روگوزین، رئیس سابق روسکوسموس گفت بعید است روسیه ماهواره‌های استارلینک را ساقط کند، زیرا این یک اقدام جنگی خواهد بود، حتی اگر مسکو “تمام وسایل لازم” برای انجام این کار.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: