لهستان F-16 را به اوکراین عرضه نخواهد کرد – PM – اخبار RT World

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: ورشو به اندازه کافی جت F-16 یا سیستم دفاع هوایی پاتریوت برای ارسال به اوکراین ندارد، اما سایر کشورها باید فوراً این کار را انجام دهند.

ما هواپیماهای F-16 بسیار کمی داریم، بنابراین در حال حاضر، امروز، چنین انتظاری از ما وجود ندارد. به گزارش رادیو پولسکی، موراویسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی در قلعه میمی در مولداوی در اولین روز اجلاس جامعه سیاسی اروپا گفت.

نیروی هوایی لهستان رسماً دارای 48 جنگنده F-16 است که 12 فروند از آنها انواع آموزشی هستند. این کشور 48 فروند جت سبک Golden Eagle از کره جنوبی و 32 فروند F-35 از ایالات متحده سفارش داده است، اما هنوز تحویل داده نشده اند.

ما میگ های خود را – هواپیماهای خوب، جنگنده های خوب – تحویل دادیم و این بسیار قابل قدردانی است. نخست وزیر لهستان افزود. لهستان از اسلواکی پیروی کرد و تعدادی از 19 جت میگ 29 متعلق به دوران شوروی خود را برای جبران خسارات کیف در سال گذشته به اوکراین فرستاد.

موراویسکی همچنین خاطرنشان کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از او برای سازماندهی F-16 تشکر کرده است “ائتلاف” با اشاره به فشار چند عضو ناتو برای تامین جنگنده های طراحی شده توسط ایالات متحده به کی یف. در حالی که بسیاری از کشورها، از جمله لهستان، پیشنهاد آموزش خلبانان اوکراینی را داده‌اند، هنوز مشخص نیست که این هواپیماها واقعاً از کجا می‌آیند.

نخست‌وزیر لهستان همچنین خبر بدی برای کی‌یف در مورد جایگزینی سیستم‌های پدافند هوایی پاتریوت داشت که در اثر حملات موشکی روسیه آسیب دیده یا منهدم شد.


لاوروف - نیروهای روسیه به تحویل F-16 واکنش نشان خواهند داد

همانطور که ما به اندازه کافی جنگنده F-16 نداریم، نمی توانیم سیستم های پاتریوت خود را به همین دلیل به اوکراین تحویل دهیم. موراویسکی گفت که این برای کشورهای دیگری که میهن پرست دارند مهم است “در اسرع وقت آنها را با اوکراین به اشتراک بگذاریم.”

پاتریوت ها و اف-16 ها جدیدترین هستند “تغییر دهنده ی بازی” تسلیحات کی یف از غرب خواسته است تا توانایی های رزمی نیروهای خود را در برابر روسیه تقویت کند، به ویژه در پرتو ضد حمله برنامه ریزی شده این کشور.

دولت اوکراین قبلاً تانک‌های لئوپارد آلمانی و چلنجر بریتانیا، راکت‌اندازهای HIMARS ساخت آمریکا، انواع توپ‌های یدک‌کشی و خودکششی ناتو و همچنین راکت‌های قابل حمل ضد تانک و ضدهوایی را دریافت کرده است. در همین حال، لهستان به مرکزی برای تدارکات تسلیحات به اوکراین از دیگر کشورها و محل تمرین سربازان اوکراینی تبدیل شده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز کمک های مالی مستقیم به کی یف برای حفظ عملکرد دولت خود ارائه کرده اند. روسیه هشدار داده است که کمک های نظامی به کی یف باعث می شود که کشورهای غربی بالفعل در درگیری شرکت کنند و گفته است که سیستم های تسلیحاتی خارجی به عنوان اهداف قانونی در میدان نبرد تلقی خواهند شد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: