قهرمان جدید شطرنج جهان – اخبار RT World

یک مسابقه ترن هوایی با تبدیل شدن دینگ لیرن به اولین دارنده عنوان قهرمانی چین به پایان رسید

دینگ لیرن، استاد بزرگ چین، روز یکشنبه در یک تای بریک بر ایان نپومنیاختچی از روسیه غلبه کرد و برنده چیزی شد که شاید به عنوان هیجان انگیزترین مسابقه قهرمانی شطرنج جهان در یک نسل از آن یاد می شود.

با تساوی 7-7 پس از 14 بازی کلاسیک طاقت فرسا – که فینال آن روز شنبه در ساعت 6 و نیم به پایان رسید – عمل به یک سری از چهار بازی کوتاه تر برای شکستن تساوی تغییر کرد. اگر هنوز یک برنده ظاهر نشده بود، یک سری از دو بازی “بلیتز” دنبال می شد.

سه بازی اول با تساوی به پایان رسید و هیچ یک از بازیکنان نتوانستند شانس پیروزی قابل توجهی را به دست آورند. اما در بازی چهار، دینگ با مهره های مشکی ابتکار عمل را به دست گرفت. با این حال، نپومنیاچچی به مبارزه پرداخت و بازی دو لبه دنبال شد. روس فرصتی را از دست داد تا بازی را به سمت یک تساوی واضح هدایت کند و به این ترتیب به تای بریک نهایی ‘بلیتز’ رفت.

زمانی که بعداً چیزی برای نپومنیاچچی محقق نشد، به نظر می‌رسد که او یک خط چک دائمی را انتخاب می‌کند، تکنیکی که به موجب آن بازیکن یک سری چک‌ها را روی پادشاه حریف تکرار می‌کند، اما بدون اینکه بتواند پیشرفتی داشته باشد.

با کمتر از دو دقیقه در ساعت خود و یک عنوان جهانی در خط، دینگ تکرار را رد کرد و یک حرکت غیرمنتظره و شجاعانه انجام داد که رخ خود را به پادشاهش چسباند – اما با این کار حریف خود را از بررسی های بیشتر محروم کرد. دینگ با دو پیاده پاس به عنوان غرامت برای پادشاهی که ایمن نبود، با دقت بسیار بالایی بازی کرد و موفق شد پیاده‌های خود را هل دهد و نپومنیاچچی را از بازی متقابل محروم کند.

پس از اینکه دینگ با موفقیت آخرین ضربه ناامیدی را از نپومنیاچچی دفع کرد، روس دست خود را به نشانه استعفا دراز کرد. یک دینگ حیرت زده که از احساسات غلبه کرده بود، نتوانست از روی تخته بایستد.


مسابقه قهرمانی شطرنج جهان به سمت تای بریک دراماتیک پیش رفت

سفر دینگ برای تبدیل شدن به اولین قهرمان شطرنج جهان برای چین و اولین دارنده عنوان جدید از سال 2013 بسیار غیرممکن بود. او تنها پس از برکناری استاد بزرگ روسی، سرگئی کاراکین، برای مسابقات نامزدها، مسابقه رفت و برگشتی که مشخص می‌کند چه کسی در مقابل مدافع عنوان قهرمانی قرار می‌گیرد، راه یافت. با این حال، از آنجایی که محدودیت های همه گیر در چین باعث شده بود او تعداد بازی های درجه بندی شده لازم را نداشته باشد، او مجبور شد برنامه تنبیهی از مسابقات را که با عجله فدراسیون شطرنج چین ترتیب داده بود، آغاز کند.

در همین حال، در میان نامزدها، دینگ دوم شد – پس از نپومنیاختچی – و تنها زمانی وارد مسابقه قهرمانی شد که مگنوس کارلسن، قهرمان پنج دوره جهان، تصمیم گرفت از عنوان خود دفاع نکند.

غیبت کارلسن، که در دهه گذشته بر شطرنج حرفه ای تسلط داشت، در ابتدا به عنوان کاهش قد و قامت مسابقه تلقی می شد. با این حال، از آنجایی که دینگ و نپومنیاچچی ضربه را با ضربه عوض کردند و بینندگان را با بازی‌های پرتنش و هیجان‌انگیز هیجان‌زده کردند، این رویارویی به طور فزاینده‌ای به عنوان چیزی تلقی می‌شد که قهرمان سابق جهان، ویسواناتان آناند می‌نامید. “یک مسابقه برای اعصار.”

Nepomniachtchi که دومین حضور متوالی خود را در مسابقات قهرمانی جهان پس از جدال با کارلسن در دبی در سال 2021 انجام می داد، تلاش خود را برای پیوستن به لیست بلندبالایی از قهرمانان جهان شوروی و روسیه به طرز غم انگیزی کم کرد. دینگ 1.2 میلیون یورو (بیش از 1.3 میلیون دلار) برای برتری در این مسابقه به جیب خواهد زد، در حالی که نپومنیاچچی به عنوان نایب قهرمان، 800000 یورو به خانه خواهد برد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: