فیلیپین ادعای خود را برای قلمرو مورد مناقشه نشان می دهد – RT World News

مانیل شناورهای ناوبری را در اطراف جزایر اسپراتلی بر خلاف ادعاهای سرزمینی چین قرار داده است.

فیلیپین ادعای خود را در مورد منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی با قرار دادن شناورهای ناوبری در اطراف جزایر اسپراتلی، به چالش کشیده است و حاکمیت ادعایی پکن بر این منطقه را در بحبوحه افزایش تنش های ژئوپلیتیکی در منطقه به چالش می کشد.

گارد ساحلی فیلیپین (PCG) روز یکشنبه گفت، پنج شناور با پرچم ملی این کشور بین 10 تا 12 مه در اطراف جزایر قرار گرفتند. همه آنها در منطقه اقتصادی انحصاری 200 مایلی مانیل (EEZ) نصب شدند و “مناطق بحرانی” جزیره پاتاگ، جزیره کوتا، جزیره پاناتا و صخره های Balagtas و Juan Felipe را مشخص کردند.

“این اقدام نشان دهنده عزم تزلزل ناپذیر فیلیپین برای محافظت از مرزها و منابع دریایی خود و کمک به ایمنی تجارت دریایی است.” جی تاریلا فرمانده PCG در یک پست توییتر.


هشدار چین به همسایه خود در مورد آوردن گرگ به خانه

مقامات چینی هنوز به این بیانیه واکنشی نشان نداده اند. پکن ادعا کرده است که بر جزایر اسپراتلی و آب‌های اطراف آن حاکمیت دارد. “خط نه خط تیره” که حدود 90 درصد از دریای چین جنوبی را در بر می گیرد و با ادعاهای ارضی تایوان و پنج کشور آسیای جنوب شرقی همپوشانی دارد.

چین کف دریا را لایروبی کرده است تا جزایر مصنوعی در منطقه ایجاد کند که دارای باندهای هوایی و موشک انداز است و صدها کشتی را در مناطق مورد مناقشه مستقر کرده است. یک دادگاه بین المللی در سال 2016 به نفع فیلیپین رای داد و گفت که خط 9 تیره هیچ مبنایی در حقوق بین الملل ندارد — یافته ای که پکن آن را رد کرد. “پوچ و خالی.”

فیلیپین از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور در سال گذشته، روابط نزدیک تری با ایالات متحده ایجاد کرده است. مارکوس که اوایل ماه جاری از کاخ سفید بازدید کرد، در ماه فوریه موافقت کرد که به ارتش ایالات متحده اجازه دهد در چهار پایگاه دیگر در فیلیپین نیرو مستقر کند. مقامات چینی هشدار داده اند که تقویت روابط دفاعی با واشنگتن انجام خواهد شد فیلیپین را به ورطه درگیری های ژئوپلیتیک بکشانید.

بیشتر بخوانید:
آمریکا پایگاه‌های نظامی جدیدی در نزدیکی دریای چین جنوبی می‌سازد