شمارش اولیه نشان می‌دهد اردوغان پیشتاز است – RT World News

نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نشان می‌دهد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی ترکیه از رقیب خود کمال قلیچداراوغلو پیشی گرفته است. با این حال، اکثریت آرا باید شمارش شود.

شعبه های رای گیری ساعت 5 بعدازظهر روز یکشنبه به وقت محلی بسته شدند و اولین نتایج چند ساعت بعد توسط خبرگزاری آنادولو اعلام شد. با شمارش تقریبا 20 درصد آرا، اردوغان 55 درصد آرا و کیلیچداراوغلو 39 درصد آرا را به خود اختصاص دادند. سینان اوگان، که به طور گسترده به عنوان یک ضربه خارجی برای ریاست جمهوری در نظر گرفته می شود، با 6 درصد در رتبه سوم قرار داشت.

حدود 64.1 میلیون نفر از جمله بیش از 1.7 میلیون ترک ساکن خارج از کشور برای رای دادن ثبت نام کردند. خبرگزاری آنادولو گزارش داد که میزان مشارکت بالای 85 درصد بوده است.

قبل از انتخابات، نظرسنجی ها اردوغان و قلیچداراوغلو را تک رقمی نسبت به یکدیگر نشان می دادند.

این انتخابات به طور گسترده به عنوان یک همه پرسی در مورد اردوغان به تصویر کشیده شد که از سال 2014 به عنوان رئیس جمهور ترکیه و 11 سال قبل از آن به عنوان نخست وزیر حکومت کرده است. پس از شکست کودتا در سال 2016، اردوغان قدرت دفتر خود را تقویت کرد و در عین حال ترکیه را به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای قرار داد.


روسیه اتهامات نامزد ریاست جمهوری ترکیه را رد کرد

مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا تحت رهبری او متوقف شد و ترکیه از متحدان خود در ناتو جدا شد تا روابط اقتصادی و دیپلماتیک عمیق‌تری با روسیه و چین برقرار کند.

قلیچداراوغلو قول داده است که کشور را به سمت غرب تغییر دهد و برخی از اختیارات ریاست جمهوری را که اردوغان ایجاد کرده بود، از بین ببرد. در صورت انتخاب، او قول داده است که مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را فوراً بازگشایی کند و اصلاحات خواسته شده بروکسل را اجرا کند.

دوره پیش از انتخابات با ادعای مداخله خارجی هر دو طرف خدشه دار شد. اردوغان و مقامات او انبوهی از مقالات منفی و جلد مجلات در مطبوعات غربی را تلاشی برای انحراف آرا علیه او توصیف کردند، در حالی که کیلیچداراوغلو روسیه را به انتشار متهم کرد. “مونتاژ، توطئه، تقلبی عمیق و نوار” – ظاهراً اشاره به فیلمی است که ظاهراً کیلیچداراوغلو را با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) مرتبط می‌کند که به عنوان یک سازمان تروریستی در ترکیه شناخته می‌شود.

مسکو قاطعانه ادعاهای کیلیچداراوغلو را که بدون مدرک مطرح شده بود، رد کرده است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: