فرانسه مردی را که به اتهام قتل جمال خاشقجی دستگیر شده بود، آزاد کرد و اعتراف کرد که هویتش اشتباه بوده است.

فرانسه مردی را که به اتهام قتل جمال خاشقجی دستگیر شده بود، آزاد کرد و اعتراف کرد که هویتش اشتباه بوده است.

جمال خاشقجی یک سعودی سرشناس بود که در تبعید خود در آمریکا زندگی می کرد و برای واشنگتن پست می نوشت.

پاریس، فرانسه:

مقامات فرانسوی روز چهارشنبه گفتند مردی را که به ظن ایفای نقش در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در استانبول در سال 2018 دستگیر شده بود، پس از اینکه فهمیدند او همان فرد بر اساس حکم بازداشت صادر شده از سوی ترکیه نیست، آزاد کرده‌اند.

منابع پلیس و قضایی گفتند که این مرد که دارای گذرنامه ای به نام خالد العتیبی بود، روز سه شنبه در حالی که برای سوار شدن به پروازی به مقصد ریاض آماده می شد، توسط پلیس مرزی فرانسه در فرودگاه اصلی پاریس دستگیر شد.

مردی به نام خالد العتیبی یکی از 26 نفری است که به دلیل عضویت در جوخه ضربتی که قتل خاشقجی را در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول انجام داد، به‌طور غیابی در ترکیه محاکمه می‌شود. او همچنین از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به دلیل نقشش در قتل تحریم شده است.

دادستان کل پاریس در بیانیه ای با تایید این که این مرد بر اساس یک دستگیری ترکیه ای دستگیر شده است، گفت: “تأییدات عمیق برای تعیین هویت این فرد به ما امکان داد تا مشخص کنیم که این حکم برای او قابل اجرا نیست.” حکم صادر شده در نوامبر 2018.

دادستان افزود: وی آزاد شده است.

در حالی که مقامات فرانسوی هویت وی را بررسی کردند، سفارت عربستان سعودی در پاریس اواخر روز سه‌شنبه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که مرد دستگیر شده “ربطی به پرونده مورد بحث ندارد” و خواستار آزادی فوری وی شد.

یک منبع امنیتی در عربستان سعودی افزود که “خالد العتیبی” نامی بسیار رایج در پادشاهی است و العتیبی که فرانسوی ها فکر می کردند آنها در واقع در حال گذراندن دوران زندان در عربستان سعودی همراه با “همه متهمان هستند. در مورد”.

هیچ یک از مقامات سعودی هرگز شخصاً در ترکیه برای این قتل با عدالت روبرو نشده اند، زیرا همه مظنونان آنجا به صورت غیابی محاکمه می شوند.

این قتل خشم بین‌المللی را برانگیخت که همچنان طنین‌انداز می‌کند و آژانس‌های اطلاعاتی غربی، شاهزاده محمد بن سلمان، حاکم واقعی پادشاهی را به مجوز قتل متهم کردند.

– “همه خدمت” –

سازمان حقوق رسانه‌ها گزارشگران بدون مرز (RSF) دستگیری روز سه‌شنبه را «خبر عالی» خوانده و گفته است که قبلاً شکایتی قانونی از مظنون العتیبی به اتهام قتل، شکنجه و ناپدید شدن اجباری در اکتبر 2019 به دادستان‌های پاریس ارائه کرده است.

RSF گفت که “محرمانه بودن کامل” را در مورد این شکایت حفظ کرده است تا شانس دستگیری او را در هر سفری به فرانسه افزایش دهد.

عربستان سعودی همواره تاکید کرده است که روند قانونی که برای قتل خاشقجی انجام داده است تکمیل شده است و نیازی به دستگیری بیشتر نیست.

سفارت پاریس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قوه قضاییه عربستان سعودی برای همه کسانی که در قتل فجیع جمال خاشقجی شرکت داشتند، احکام صادر کرده است و همگی در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند».

در سپتامبر 2020، یک دادگاه سعودی پنج حکم اعدام صادر شده پس از یک محاکمه غیرعلنی در عربستان سعودی را لغو کرد و متهم را به 20 سال زندان محکوم کرد.

خاشقجی – یک سعودی سرشناس که در ایالات متحده در تبعید خود زندگی می کرد و برای واشنگتن پست می نوشت – در 2 اکتبر 2018 وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد تا مدارک لازم را برای ازدواج با نامزد ترک خود ارائه دهد.

به گفته مقامات آمریکایی و ترکیه‌ای، یک جوخه ضربتی عربستان سعودی او را خفه کرده و جسدش را تکه تکه کرده است که هرگز به دست نیامده است.

بازداشت روز سه‌شنبه تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از تصمیم خود مبنی بر گنجاندن عربستان سعودی در سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس دفاع کرد و گفت این سفر به این معنا نیست که او پرونده خاشقجی را «فراموش» کرده است.

در سومین سالگرد قتل، هتیجه چنگیز، بیوه خاشقجی، که در بیرون کنسولگری منتظر بود هنگام وقوع قتل، ایالات متحده را به ناتوانی در پاسخگویی عربستان سعودی متهم کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)