عملکرد کم محصول، موج گرما، آتش سوزی، مرگ و میر: گزارش تغییرات اقلیمی سازمان ملل

عملکرد کم محصول، موج گرما، آتش سوزی، مرگ و میر: گزارش تغییرات اقلیمی سازمان ملل

گزارش WMO: میانگین دمای جهانی در هشت سال گذشته بالاترین رکورد ثبت شده بوده است

دهلی نو:

در گزارش سالانه سازمان جهانی هواشناسی (WMO) برای سال 2022 آمده است که سطوح بی سابقه گازهای گلخانه ای به دام انداختن گرما منجر به افزایش وقوع خشکسالی، سیل و موج گرما در مقیاس جهانی شده است. حداقل 15700 مرگ در اروپا در سال 2022 به دلیل موج گرما مرتبط بوده است.

WMO، یکی از آژانس های سازمان ملل متحد، در گزارش خود گفت داده های بلادرنگ از مکان های خاص نشان می دهد که سطوح سه گاز گلخانه ای – دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن – همچنان در سال 2022 افزایش می یابد.

در این گزارش آمده است که خشکسالی، سیل و موج گرما جوامع را در هر قاره از جمله هند تحت تاثیر قرار داده و میلیاردها دلار هزینه در بر داشته است. یخ های دریای قطب جنوب به کمترین میزان خود در تاریخ سقوط کردند و ذوب شدن برخی از یخچال های طبیعی اروپایی به معنای واقعی کلمه از جدول خارج شد.

میانگین دمای جهانی در هشت سال گذشته بالاترین رکورد ثبت شده بوده است. در سال 2022، 1.15 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین 1850-1900 بود.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای امروز گفت: «در حالی که انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است و آب و هوا همچنان در حال تغییر است، جمعیت در سراسر جهان همچنان تحت تأثیر شدید آب و هوا و رویدادهای اقلیمی قرار دارند».

به عنوان مثال، در سال 2022، خشکسالی مداوم در شرق آفریقا، رکوردشکنی بارندگی در پاکستان و موج گرمای بی سابقه در چین و اروپا ده ها میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد، ناامنی غذایی را به دنبال داشت، مهاجرت گسترده را افزایش داد و میلیاردها دلار خسارت و خسارت را به همراه داشت. آقای طلا گفت.

pk3mn5ng

ردیف بالا: میانگین ماهیانه کسر مولی جهانی (اندازه گیری غلظت اتمسفر)، از سال 1984 تا 2021، (الف) CO2 در قسمت در میلیون، (ب) CH4 در قسمت در میلیارد و (ج) N2O در قسمت در میلیارد. ردیف پایین: نرخ رشد نشان دهنده افزایش میانگین سالانه متوالی کسرهای مولی برای (د) CO2 در قسمت در میلیون در سال، (ه) CH4 در قسمت در میلیارد در سال و (f) N2O در قسمت در میلیارد در سال. برای عکس با وضوح بالا اینجا را کلیک کنید

در این گزارش آمده است که شروع موسمی در هند زودتر و عقب نشینی دیرتر از حد طبیعی در سال 2022 بوده است.

در این گزارش آمده است که گرمای شدید عملکرد غلات را کاهش داده و منجر به تعدادی آتش سوزی در جنگل ها، به ویژه در ایالت تپه ای اوتاراکند شد.

موج گرما در فصل پیش از بارش موسمی 2022 در هند و پاکستان باعث کاهش عملکرد محصول شد. در گزارش WMO آمده است: دسترسی و ثبات غذاهای اصلی در بازارهای بین‌المللی مواد غذایی و خطرات زیادی را برای کشورهایی که قبلاً تحت تأثیر کمبود مواد غذایی اصلی قرار گرفته‌اند، به همراه دارد.

همچنین سیل قابل توجهی در هند در مراحل مختلف در طول فصل باران های موسمی، به ویژه در شمال شرق در ژوئن 2022، با بیش از 700 مرگ در طول فصل بر اثر سیل و رانش زمین و 900 مورد دیگر بر اثر رعد و برق گزارش شده است.

6nrahqro

تفاوت دمای نزدیک سطح بین سال های 2022 و میانگین 1991-2020. نقشه ناهنجاری میانه محاسبه شده از شش مجموعه داده را نشان می دهد. برای عکس با وضوح بالا اینجا را کلیک کنید

چین گسترده‌ترین و طولانی‌ترین موج گرما را از زمان شروع رکوردهای ملی داشته است که از اواسط ژوئن تا پایان آگوست 2022 ادامه داشت و منجر به گرم‌ترین تابستان ثبت شده با اختلاف بیش از 0.5 درجه سانتی‌گراد شد. همچنین این دومین تابستان خشک در تاریخ بود، به طوری که بیشتر نیمه جنوبی چین – به غیر از استان گوانگدونگ – دارای بارندگی فصلی 20 تا 50 درصد کمتر از میانگین بود.

اروپا همچنین موج های گرمای متعددی را تجربه کرد که در هر سه ماه تابستان موج گرمای قابل توجهی رخ داد. در طول تابستان، حدود 4600 مرگ در اسپانیا، 4500 مورد در آلمان، 2800 مورد در بریتانیا در میان افراد 65 ساله و بالاتر، 2800 مورد در فرانسه و 1000 مورد در پرتغال با گرمای غیرعادی مرتبط بوده است. استثنایی ترین موج گرما در اواسط جولای 2022 رخ داد.