عمران خان نخست وزیر پاکستان به جنگ آمریکا علیه تروریسم برای دلار پیوست

عمران خان نخست وزیر پاکستان به

عمران خان گفت که پیوستن به “جنگ علیه تروریسم” برای پاکستان “زخم خودزنی” بود (پرونده)

اسلام آباد:

عمران خان، نخست وزیر پاکستان امروز از تصمیم این کشور برای پیوستن به “جنگ 20 ساله آمریکا علیه تروریسم” در افغانستان ابراز تاسف کرد و آن را “زخم خودزنی” خواند و آن را تصمیمی برای پول و نه به نفع مردم خواند.

عمران خان که مدت‌ها از مشارکت پاکستان در جنگ دو دهه‌ای انتقاد می‌کرد، در سال 2001 زمانی که فرمانروای نظامی وقت، ژنرال پرویز مشرف، تصمیم گرفت بخشی از این جنگ شود، ادعا کرد که به تصمیم‌گیرندگان نزدیک بود. مبارزه علیه تروریسم’.

آقای خان در هنگام سخنرانی در افسران وزارت امور خارجه در اسلام آباد گفت: “بنابراین، من به خوبی می دانم که چه ملاحظاتی در پس این تصمیم بوده است. متأسفانه مردم پاکستان مورد توجه قرار نگرفتند.”

او با اشاره به جنگ شوروی و افغانستان که در آن زمان به عنوان “جنگ مقدس” نامگذاری شد، گفت: “در عوض، ملاحظات همان بود که در دهه 1980 در جهاد افغانستان شرکت کردیم.”

ما خودمان مسئولیم… همانطور که اجازه می دهیم [others] از ما استفاده کرد، آبروی کشورمان را فدای کمک کرد و سیاست خارجی خلاف منافع عمومی انجام داد. [and was devised] برای پول.”

عمران خان با خواندن “جنگ علیه تروریسم” یک “زخم خودزنی” برای پاکستان گفت: “ما نمی‌توانیم کسی را برای این نتیجه (جنگ) مقصر بدانیم.

آقای خان در گذشته اغلب گفته بود که پاکستان در نتیجه 20 سال جنگ متحمل بیش از 80000 کشته و خسارت اقتصادی بیش از 100 میلیارد دلار شده است.

آقای خان در مورد وضعیت کنونی افغانستان گفت که این یک “وحشیگری بزرگ” است که یک بحران انسان ساز ایجاد می شود “وقتی می دانیم که مسدود کردن حساب ها و نقدینگی افغانستان از بحران جلوگیری می کند”. وی گفت که رسیدگی به وضعیت افغانستان برای پاکستان به عنوان همسایه آن مهم است زیرا ممکن است این کشور به دلیل بحران افغانستان ضربه بدی بخورد.

وی با بیان اینکه پاکستان در این شرایط سخت به کمک های خود به افغانستان ادامه خواهد داد، افزود که صرف نظر از اینکه ظهور طالبان در افغانستان را دوست داشته باشد یا دوست نداشته باشد، جهان باید بر مشکلاتی که 40 میلیون نفر با آن دست به گریبان هستند تمرکز کند.