مطالعه اثرات کووید بر اسپرم را نشان می دهد – RT World News

طبق تحقیقات جدید منتشر شده که نشان می‌دهد ویروس کرونا تعداد اسپرم‌ها را تا ۳۷ درصد کاهش می‌دهد و در عین حال حرکت آن را نیز کند می‌کند، عفونت‌های کووید می‌توانند تا سه ماه بر کیفیت اسپرم تأثیر منفی بگذارند.

این مطالعه که هنوز توسط همتایان مورد بررسی قرار نگرفته است، توسط دانشگاهیان بلژیک بر روی 120 مرد که از موارد علامتی کووید رنج می‌بردند، انجام شد و روز دوشنبه در مجله باروری و نازایی منتشر شد.

نمونه‌هایی از همه شرکت‌کنندگان در مطالعه که میانگین سنی آنها 35 سال بود و تا زمان نمونه‌گیری به‌طور متوسط ​​52 روز بدون علامت بودند، کاهش 37 درصدی در تعداد اسپرم‌های آنها پس از آلودگی به ویروس را نشان دادند.

محققان دریافتند تاثیر کووید بر باروری مردان به مدت سه ماه ادامه داشت و در آن زمان تعداد اسپرم به سطح طبیعی بازگشت. در کنار کاهش تعداد اسپرم، توانایی حرکت مایع منی نیز 60 درصد کاهش یافت.

ادامه مطلب


EMA در تاریکی بیش از نیاز به jab ویژه Omicron

به زوج‌هایی که تمایل به بارداری دارند باید هشدار داد که کیفیت اسپرم پس از ابتلا به کووید-19 می‌تواند کمتر از حد مطلوب باشد. این مطالعه نتیجه گرفت، اگرچه دانشمندان پذیرفتند که تحقیقات بیشتری برای بررسی تأثیر بلندمدت بر باروری مورد نیاز است.

این وضعیت منعکس کننده چیزهایی است که قبلاً در مورد سایر ویروس ها مانند آنفولانزا شناخته شده است که به اسپرم آسیب می زند. در مورد آنفولانزا، دانشمندان قبلاً تأثیر نامطلوب آن را بر دمای بالاتر بدن ناشی از تب های ناشی از ویروس مقصر می دانستند. با این حال، در مورد کووید، این مطالعه نشان داد که تب مقصر نیست، بلکه مشکلات اسپرم به دلیل پاسخ ایمنی بدن به ویروس است.

آزمایش‌هایی که روی افراد شرکت‌کننده در این مطالعه انجام شد، بین غلظت‌های بالاتر آنتی‌بادی‌های کووید در خون بیماران و کاهش عملکرد اسپرم، که به عنوان اختلال عملکرد موقت اسپرم شناخته می‌شود، ارتباط وجود داشت.

علیرغم اثرات منفی کووید بر تعداد اسپرم، محققان اشاره کردند که وجود دارد “شواهد قوی” این ویروس نمی تواند از طریق مایع منی افرادی که اخیراً از عفونت بهبود یافته اند، منتقل شود.