عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان پس از دستگیری و شورش به خانه بازگشت

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان پس از دستگیری و شورش به خانه بازگشت

بازداشت عمران خان تنها چند ساعت پس از سرزنش او توسط ارتش قدرتمند صورت گرفت.

لاهور، پاکستان:

عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان پس از چند روز درام حقوقی و شورش‌های سراسری به دلیل بازداشتش به اتهام فساد، روز شنبه پس از آزادی به قید وثیقه وارد اقامتگاه خود در لاهور شد.

خان توسط ده‌ها نیروی شبه‌نظامی مورد حمله قرار گرفت و در طی یک جلسه معمول دادگاه در روز سه‌شنبه دستگیر شد، که منجر به درگیری‌های خشونت‌آمیز در چندین شهر بین هوادارانش و نیروهای امنیتی شد.

بازداشت وی تنها چند ساعت پس از سرزنش ارتش قدرتمند صورت گرفت که بار دیگر آنها را به دست داشتن در سوء قصد علیه خود در سال گذشته متهم کرد.

دستگیری در محوطه دادگاه در حالی که وی آماده ارائه درخواست وثیقه بود، روز پنجشنبه توسط دادگاه عالی غیرقانونی اعلام شد، که خان را تا روز جمعه در بازداشت نگه داشت – تا زمانی که وی دو هفته وثیقه در پرونده فساد صادر کرد.

دادگاه عالی اسلام آباد همچنین دستور داد که خان در هیچ موردی قبل از روز دوشنبه بازداشت نشود.

خان از زمانی که در آوریل سال گذشته از قدرت برکنار شد، درگیر انبوهی از اتهامات قانونی – که خطری مکرر برای چهره های مخالف در پاکستان است – گرفتار شده است.

خان از ساختمان دادگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: «رئیس بزرگترین حزب کشور ربوده شد، از دادگاه عالی و در مقابل چشم تمام ملت ربوده شد.

او درباره تظاهراتی که پس از آن به وقوع پیوست، گفت: «آنها با من مانند یک تروریست رفتار کردند، این باید واکنشی داشته باشد.

“امروز یک پیروزی است”

خان سرانجام در اواخر روز جمعه، ساعتی پس از پایان جلسات دادگاه و در حالی که معترضان در چند کیلومتری آن طرفتر با پلیس درگیر شدند، دادگاه تحت حفاظت شدید را ترک کرد که با گاز اشک آور پاسخ داد. به گفته پلیس، تیراندازی به سمت مأموران نیز شلیک شده است.

در ساعات اولیه صبح شنبه، فوق ستاره سابق کریکت به محل اقامت خود در لاهور رسید، جایی که ویدئوهای ارسال شده توسط حزب PTI او نشان می داد که بیش از 100 هوادار آزادی او را جشن می گیرند و گلبرگ های گل رز را روی ماشینش پرتاب می کنند.

وقار احسان، حامی 21 ساله، پس از اعطای وثیقه به خبرگزاری فرانسه گفت: “آنها به تلاش برای ساکت کردن خان ادامه می دهند و تلاش می کنند او را پشت میله های زندان بگذارند. اما خان ثابت کرده است که کسی که با حقیقت می ایستد همیشه برنده است.”

زنیرا شاه، مادر 3 فرزند 40 ساله، می ترسید که “تاسیس به دنبال او باشد”.

“خان در حال تهدید چندین دهه فساد آنهاست، بنابراین مطمئناً آنها ساکت نخواهند نشست. مبارزه طولانی در پیش است، اما امروز یک پیروزی است.”

– هزاران نفر دستگیر شدند –
چندین هزار نفر از هواداران وی در اعتراض به بازداشت خان از روز سه شنبه در شهرها به شدت غوغا کردند، ساختمان ها را به آتش کشیدند، جاده ها را مسدود کردند و با پلیس در خارج از تأسیسات نظامی درگیر شدند.

پلیس و بیمارستان ها گفتند که حداقل 9 نفر در ناآرامی ها جان خود را از دست دادند.

به گفته مقامات، صدها افسر پلیس مجروح و بیش از 4000 نفر، عمدتا در استان های پنجاب و خیبر پختونخوا، بازداشت شدند.

فیصل حسین چودری، وکیل خان، روز جمعه گفت که 10 تن از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف دستگیر شده اند.

وزیر کشور قول داده است که خان را که پیش از انتخابات در ماه اکتبر همچنان محبوب است، دوباره دستگیر کند.

رعنا صنع الله وزیر داخله به کانال تلویزیونی خصوصی Geo News گفت: “نباید هیچ نقضی از حکم دادگاه صورت گیرد. اما اگر راهی برای دستگیری عمران خان (در محدوده) حکم دادگاه وجود داشته باشد، قطعاً انجام خواهد شد.” در جمعه.

خدمات داده تلفن همراه و دسترسی به پلتفرم های رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک و یوتیوب که اندکی پس از دستگیری خان در روز سه شنبه قطع شده بودند، به تدریج در سراسر کشور بازیابی شدند.

خان کمپین بی‌سابقه‌ای را علیه ارتش راه‌اندازی کرده است، که به گفته تحلیلگران مستقل به او کمک کرد تا از قدرت بلند شود و سقوط کند.

خان دولت ائتلافی متزلزل را به جانشینی ژنرال‌های بلندپایه خود متهم کرده است و ادعاهای انفجاری مبنی بر اینکه آنها یک سوءقصد در نوامبر را انجام داده‌اند که در آن هنگام مبارزات انتخاباتی زودهنگام به پای او شلیک شد، متهم شده است.

سیاستمداران پاکستانی از زمان تأسیس این کشور در سال 1947 مکرراً دستگیر و زندانی شده اند.

اما تعداد کمی به طور مستقیم ارتشی را که بر سیاست داخلی و سیاست خارجی نفوذ دارد و حداقل سه کودتا انجام داده و بیش از سه دهه حکومت کرده است، به چالش کشیده اند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)