استعفای معمار سیاست چین بایدن – RT World News

دیپلمات شماره دو واشنگتن، بازیگر کلیدی سیاست خارجی، به زودی به کار سه دهه ای خود در دولت پایان خواهد داد

وزارت امور خارجه روز جمعه اعلام کرد وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا بازنشسته خواهد شد. این مقام 73 ساله به شدت در طراحی استراتژی فعلی واشنگتن در قبال چین و آسیا-اقیانوسیه گسترده تر، جایی که به دنبال به چالش کشیدن پکن در چندین جبهه است، دست داشت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در بیانیه ای ضمن اعلام استعفای شرمن، از دوران طولانی دوران دیپلمات خود قدردانی کرد و گفت که او این کار را انجام داده است. به رهبری تعامل ما در هند و اقیانوس آرام، منطقه ای که تاریخ قرن بیست و یکم در آن نوشته خواهد شد، کمک کرد.

او پیوندهای ما را با دوستانمان در سراسر جهان، به ویژه با جمهوری کره، ژاپن و اتحادیه اروپا عمیق تر کرده است. او بر تلاش های ما برای تقویت آن نظارت کرده است [State] توانایی های وزارت برای مدیریت روابط ما با جمهوری خلق چین و ایجاد همگرایی بیشتر با متحدان و شرکا. او اضافه کرد.

در یک یادداشت داخلی که برای کارکنان بخش ارسال شد، شرمن این را بیان کرد “دیپلماسی برای افراد ضعیف نیست” ترغیب همکاران به “شجاعت داشته باش” و از قدرت آنها استفاده کنند “برای خوبی.” او گفت که بازنشستگی او در پایان ماه آینده اجرایی خواهد شد.


آمریکا چین و جهان را با هشدار نسبت به تجاوز تایوان به آتش می کشد

شرمن با بیش از سه دهه فعالیت حرفه ای، چندین رئیس جمهور و پنج وزیر خارجه مجزا، در طول سال ها در لیست بلندبالایی از تصمیمات مهم سیاست خارجی شرکت داشته است. به عنوان معاون بلینکن، تمرکز او عمدتاً بر روی چین بوده است و اغلب به عنوان سخنگوی رسمی برای توضیح استراتژی ایالات متحده در قبال جمهوری خلق عمل می کند.

شرمن در اظهاراتی به قانونگذاران در اوایل سال جاری هشدار داد که چین چنین است “تنها رقیب با قصد و وسیله ای برای تغییر شکل نظم بین المللی” پکن را متهم می کند تحریکات در دریای چین جنوبی، نقض حقوق بشر، “اجبار اقتصادی” و “رفتار تهدید آمیز علیه تایوان” که چین آن را بخشی از قلمرو مستقل خود می داند.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سال 2021، روابط ایالات متحده با چین عمیق تر شده است. طی دو سال گذشته، پنتاگون دستور ترانزیت تقریباً دائمی از تنگه مورد مناقشه تایوان توسط کشتی‌های جنگی ایالات متحده را صادر کرده است، در حالی که سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه در سال 2022 باعث مانورهای نظامی بی‌سابقه چین در حریم هوایی و آب‌های اطراف جزیره شد. . پس از سفر رهبر تایوان به ایالات متحده در اوایل سال جاری، این کشور بازی‌های جنگی بیشتری را انجام داد.

بیشتر بخوانید:
آمریکا و چین مذاکراتی در سطح بالا اعلام نشده داشتند

با این حال، در حالی که شرمن آماده می شود وزارت امور خارجه را برای همیشه ترک کند، به نظر می رسد نشانه هایی از تجدید دیپلماسی با چین وجود دارد. اوایل این هفته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دور اعلام نشده ای از مذاکرات را با یک مقام ارشد وزارت خارجه چین برگزار کرد که بالاترین سطح تعامل بین دو کشور از زمان دیدار بایدن با همتای چینی خود، شی جین پینگ، در نوامبر گذشته بود.