عمران خان به دلیل “حکومت نظامی اعلام نشده” در پاکستان از دادگاه عالی شکایت کرد

عمران خان به دلیل

آقای خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد از قدرت برکنار شد. (فایل)

اسلام آباد:

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، دادخواستی را علیه دولت با استناد به ماده 245 در چندین استان به دادگاه عالی ارائه کرده است و آن را “حکومت نظامی اعلام نشده” خوانده است.

طبق ماده 245 قانون اساسی پاکستان، ارتش می تواند برای کمک به اداره مدنی برای دفاع از کشور دعوت شود.

آقای خان در دادگاه عالی به اعتراض به استناد به ماده ۲۴۵ در پنجاب، خیبر پختونخوا، بلوچستان و اسلام آباد پرداخته و آن را «حکومت نظامی اعلام نشده» خوانده است.

رئیس 70 ساله تحریک انصاف پاکستان در دادخواست خود گفت که دستگیری ها، تحقیقات و محاکمه شهروندان بر اساس قانون ارتش 1952 «غیرقانونی و باطل بوده و فاقد اثر قانونی است و به منزله نفی قانون اساسی است. حاکمیت قانون و استقلال قوه قضائیه».

روزنامه داون گزارش داد که «برچیده شدن حزب تحریک انصاف از طریق ترک اجباری عضویت و منصب حزب، خلاف قانون اساسی و خلاف اصل 17 قانون اساسی است».

آقای خان همچنین از دادگاه عالی خواست تا دستور تشکیل یک کمیسیون قضایی را برای بررسی خشونت‌هایی که در 9 می رخ داد، صادر کند.

در این گزارش آمده است که در این درخواست، نخست وزیر شهباز شریف، نواز شریف، رهبر PML-N و دخترش مریم نواز، رئیس جمهور سابق آصف علی زرداری، بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه، مولانا فضل الرحمن، رئیس JUI-F و دیگران به عنوان پاسخ دهندگان نام برده شده است.

نخست وزیر شریف گفته است که مهاجمان نهم می به “ایده و هویت پاکستان حمله کردند و به دشمنان این کشور دلایلی برای جشن و شادی دادند”.

من حوادث غم انگیز 9 مه را صرفاً اعتراضی نمی بینم که به خشونت تبدیل شد. طرح های کسانی که آنها را برنامه ریزی کردند در واقع بسیار شوم بود.”

او گفت: “حوادث شرم آور آشکار شد، زیرا تمام ملت در کمال ناباوری و یک حالت شوک شاهد بودند که چگونه شهوت قدرت برخی از افراد آنها را مجبور به انجام کاری کرد که قبلا انجام نشده بود.”

آقای شریف گفت که “رویدادهای غم انگیز و دلخراش” 9 مه زنگ خطری بود.

ما باید همه این افراد را که می خواهند پایه های پاکستان را ویران کنند، شناسایی و افشا کنیم. او گفت که 9 می یک خط جدایی بین محافظان و سازندگان پاکستان و کسانی که می خواهند آن را تضعیف کنند، ترسیم کرده است.

در 9 مه، پس از آن که تکاوران شبه نظامی آقای خان را از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) دستگیر کردند، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد.

کارگران حزب او در واکنش به دستگیری خان، ده ها تأسیسات نظامی، از جمله خانه فرمانده سپاه لاهور، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند.

اوباش همچنین برای اولین بار به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند.

پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی توسط پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.

هزاران نفر از هواداران آقای خان در پی خشونتی که ارتش قدرتمند آن را “روز تاریک” در تاریخ کشور توصیف کرد، دستگیر شدند.

چند تن از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف نیز در پی ناآرامی ها دستگیر شدند.

نخست وزیر شریف روز یکشنبه گفت که افرادی که در حملات به تأسیسات نظامی دست داشته اند در دادگاه های نظامی محاکمه خواهند شد و افرادی که متهم به حمله به اهداف غیرنظامی هستند، بر اساس قوانین غیرنظامی تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان روز چهارشنبه گفت که دولت در حال بررسی ممنوعیت احتمالی حزب تحریک انصاف خان پس از حملات هواداران وی به تاسیسات نظامی پس از دستگیری نخست وزیر سابق است.

آقای خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه به رهبری ایالات متحده بود که وی را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داده بود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)