عمران خان از حامیانش می خواهد که “آزادی را ربوده”، اعتراض سراسری کنند

عمران خان از حامیانش می‌خواهد «آزادی را ربوده»، اعتراض سراسری کنند

لاهور:

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، پس از دستگیری و بازداشت کوتاه او در هفته گذشته که منجر به ناآرامی های مرگبار شد، روز یکشنبه خواستار تظاهرات سراسری «آزادی» شد.

سوپراستار کریکت – که از زمان برکناری از قدرت در آوریل سال گذشته در ده‌ها پرونده حقوقی دستگیر شده است – روز جمعه پس از اینکه بازداشتش توسط دادگاه عالی غیرقانونی اعلام شد، به قید وثیقه آزاد شد.

هواداران خشمگین از دستگیری، ساختمان های دولتی را به آتش کشیدند، جاده ها را مسدود کردند و به اموال متعلق به ارتش آسیب رساندند که آنها را عامل سقوط خان می دانند.

او در یک سخنرانی که شنبه شب در یوتیوب پخش شد گفت: “آزادی به راحتی به دست نمی آید. باید آن را ربود. باید برای آن فداکاری کرد.”

او از هوادارانش خواست تا روز یکشنبه “در انتهای خیابان ها و روستاهای شما” در سراسر کشور تظاهرات برگزار کنند و از بازگشت به مبارزات انتخاباتی در روز چهارشنبه برای انتخابات فوری خبر داد.

برای ماه‌ها، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، مبارزاتی را علیه ارتش به راه انداخته است.

دستگیری او در روز سه‌شنبه تنها چند ساعت پس از سرزنش او به اتهام دست داشتن مقامات ارشد در سوء قصد علیه او در سال گذشته صورت گرفت.

ارتش قدرتمند پاکستان تقریباً نیمی از تاریخ 75 ساله خود را مستقیماً بر این کشور حاکم کرده است و همچنان بر سیستم سیاسی قدرت دارد.

خان از خانه‌اش در لاهور گفت: “اقدامات فرمانده ارتش، ارتش ما را بد کرده است. این به خاطر او است، نه به خاطر من.” مسئول برکناری او

او پیشتر به خبرنگاران گفته بود که “یک نفر، فرمانده ارتش” پشت دستگیری او بوده است.

اما خان از حملات علیه تأسیسات ارتش در تظاهرات فاصله گرفت و کارگران حزب خود را در این تظاهرات انکار کرد و خواستار تحقیقات مستقل در مورد خشونت شد.

ارتش که اتهامات مطرح شده از سوی خان را رد می کند، روز شنبه نسبت به تلاش برای ایجاد “تصور نادرست” علیه این نهاد هشدار داد.

“رفتار ضد دولتی”

پلیس و بیمارستان ها گفته اند که حداقل 9 نفر در ناآرامی های هفته گذشته جان خود را از دست دادند.

به گفته مقامات، صدها افسر پلیس مجروح و بیش از 4000 نفر، عمدتا در استان های پنجاب و خیبر پختونخوا، بازداشت شدند.

یکی از وکلای خان گفت که حداقل 10 رهبر ارشد حزب تحریک انصاف از زمان آغاز اعتراضات بازداشت شده اند.

شهباز شریف، نخست وزیر، رئیس یک ائتلاف متزلزل، روز شنبه هشدار داد که افرادی که در “توسعه، مشارکت و انجام” خشونت دست دارند باید ظرف 72 ساعت دستگیر شوند.

وی در جریان بازدید از لاهور گفت: «کسانی که رفتار ضد دولتی نشان دادند، دستگیر و در دادگاه های ضد تروریستی محاکمه خواهند شد.

رعنا ثنا الله وزیر داخله بارها قول داده است که پلیس خان را که پیش از انتخابات در ماه اکتبر همچنان محبوب است، دوباره دستگیر خواهد کرد.

دادگاه عالی اسلام آباد حکم داد که خان باید تا روز دوشنبه از بازداشت محافظت شود.

‘همه میدانند’

خان برنده انتخابات 2018 در یک کمپین ضد فساد بود که توسط رای دهندگانی که از دهه ها سیاست دودمانی خسته شده بودند، رای دادند.

تحلیلگران مستقل می گویند که او قبل از درگیری با ژنرال ها با حمایت ارتش به قدرت رسید.

محسن خان، حامی 21 ساله حزب تحریک انصاف، در بیرون از خانه رئیس حزب به خبرگزاری فرانسه گفت: “همه می دانند که او کیست. این ارتش پشت (دستگیری خان) است.”

فروشنده گاری اضافه کرد که او می خواهد ارتش و سیاستمداران “با هم کار کنند”.

بحران سیاسی برای ماه‌ها ادامه دارد و خان ​​تلاش می‌کند تا با انحلال دو پارلمان استانی که تحت کنترل خود بود، دولت ائتلافی را برهم بزند و برای انتخابات زودهنگام تحریک کند.

خدمات داده تلفن همراه و دسترسی به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و یوتیوب که مدت کوتاهی پس از دستگیری خان در روز سه‌شنبه قطع شد، از روز شنبه تا حدودی در سراسر کشور بازگردانده شد.

در سرمقاله ای در داون، روزنامه انگلیسی زبان پیشرو در کشور، به نظر می رسد که این کشور اکنون آماده یک “مقابله به شدت زشت در روزها و هفته های آینده” است.

در این بیانیه آمده است: «به نظر نمی رسد هیچ یک از رهبران، اعم از سیاسی یا نهادی، که روی این طناب کشی سرمایه گذاری کرده اند، آماده یک گام به عقب بردارند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)