عربستان سعودی مذاکرات مهمی با سوریه دارد – RT World News

ریاض قبلا از “تغییر رژیم” در دمشق حمایت کرده بود، اما اکنون از وحدت سوریه حمایت می کند

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه روز چهارشنبه به عربستان سعودی سفر کرد که اولین سفر از زمان قطع روابط دیپلماتیک ریاض با دمشق در سال 2012 بود. بر اساس بیانیه مطبوعاتی مشترک پس از این سفر، عربستان سعودی وحدت و یکپارچگی سوریه را تایید کرده، تروریسم را محکوم کرده و از آن حمایت کرده است. راه حل سیاسی برای جنگ 12 ساله

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان، همکار سوری خود را برای گفتگو به جده دعوت کرده بود تلاش برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه که وحدت، امنیت، ثبات، هویت عربی و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند و در عین حال به منافع مردم برادر آن نیز خدمت کند. در این بیانیه که توسط خبرگزاری های دولتی هر دو کشور نقل شده است، آمده است.

شاهزاده فیصل و دکتر مقداد بر لزوم رسیدگی به مسائل بشردوستانه و اجازه دادن به کمک توافق کردند برای رسیدن به تمام مناطق سوریه، ایجاد شرایط برای بازگشت پناهندگان و آوارگان و ثبات اوضاع در کل اراضی سوریه.

دو طرف همچنین متعهد به افزایش امنیت و “مبارزه با تروریسم در تمام اشکال آن” و بر لزوم توافق کردند از نهادهای دولت سوریه برای گسترش کنترل خود بر سرزمین‌هایش برای پایان دادن به حضور شبه‌نظامیان مسلح و مداخله خارجی در امور داخلی سوریه حمایت کنید.»


گرم شدن روابط ترکیه و سوریه می تواند گامی به سوی «اروپای جدید» در خاورمیانه باشد.

بخش‌هایی از شمال سوریه در حال حاضر تحت کنترل شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه است، در حالی که منطقه شمال شرقی رود فرات در کنترل شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا است. صدها سرباز آمریکایی نیز با نقض قوانین بین‌المللی در این کشور حضور دارند و اکثر چاه‌های نفت سوریه را کنترل می‌کنند.

وزرای خارجه دو کشور همچنین در مورد اقدامات مورد نیاز برای دستیابی گفتگو کردند حل و فصل سیاسی همه جانبه بحران سوریه، بنابراین کشور می تواند به کشور بازگردد “طبقه عربی” بیانیه مشترک آنها گفته شده است.

دمشق و ریاض مراحل مورد نیاز برای از سرگیری سفرهای هوایی و خدمات کنسولی بین دو کشور را آغاز کرده‌اند، در حالی که سوریه از عربستان سعودی برای کمک‌های بشردوستانه ارائه شده پس از زمین‌لرزه‌های فاجعه‌بار در فوریه تشکر کرد. بسیاری از کمک ها به سوریه توسط تحمیل آمریکا با مانع مواجه شده است “سزار” تحریم ها علیه دمشق


دمشق و قاهره در آستانه احیای روابط هستند - WSJ

عربستان سعودی در فوریه 2012 روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع کرد و به آمریکا در حمایت از شبه نظامیانی که به دنبال سرنگونی بشار اسد بودند، پیوست. با حمایت روسیه و ایران، دولت دمشق در نهایت بر مجموعه شبه‌نظامیان شورشی که شامل تروریست‌های وابسته به القاعده و دولت اسلامی (داعش، سابقاً داعش) بود، پیروز شد.

شایعاتی مبنی بر اینکه ریاض در حال آماده شدن برای تغییر مسیر است، از ماه گذشته و مدت کوتاهی پس از میانجیگری چین برای توافق میان عربستان سعودی و ایران برای عادی سازی روابط، منتشر شد. از آن زمان، پادشاهی همچنین مذاکرات صلح را برای پایان دادن به درگیری هشت ساله در یمن آغاز کرده است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: