عبدالله عمر بشیر الحسین فرستاده سودان

فرستاده سودان: فرآیند حساس تخلیه، از واکنش هند قدردانی کنیم

روند تخلیه به دلیل شرایط سیاسی یک فرآیند بسیار حساس است.

دهلی نو:

عبدالله عمر بشیر الحسین، سفیر سودان در هند، درگیری های جاری در سودان را “حساس” خواند و از واکنش هند و اقدام سریع آن برای بازگرداندن شهروندان سرگردان خود در سودان پس از آغاز درگیری در این شهرستان قدردانی کرد.

وی افزود: روند تخلیه که از چند روز پیش آغاز شده است، تاکنون با موفقیت پیش رفته است. دیروز تخلیه اتباع هندی آغاز شده است و در واقع همکاری نزدیکی با وزارت امور خارجه در هند برای ترتیب و هماهنگی این عملیات داشته ایم. تعداد شهروندان هندی در سودان حدود 3000 نفر تخمین زده می شود. نماینده سودان در مصاحبه با ANI گفت.

وی همچنین گفت: “عملیات تخلیه از بندر سودان آغاز شد. تخمین زده می شود بین 300 تا 500 شهروند هندی با کشتی تخلیه شده اند و سایر فرآیندهای تخلیه در حال انجام است. روند تخلیه به دلیل شرایط سیاسی روند بسیار حساسی است. به دلیل نقض آتش بس، با توجه به فاصله خارطوم تا بندر سودان که اکثر اتباع هندی نزدیک به 1000 کیلومتر در آن اقامت دارند، باید از راه جاده ای تردد کنند. این نیاز به هماهنگی‌ها و هماهنگی‌های زیادی دارد. ما امنیت و حفاظت از کاروان از خارطوم به سمت سودان را فراهم کردیم. امیدواریم این عملیات تا زمانی که همه شهروندان هندی سالم به خانه‌های خود و خانواده‌هایشان بازگردند ادامه یابد.

عملیات کاوری توسط هند برای تخلیه هندی‌هایی که در سودان گیر افتاده‌اند، جایی که ارتش سودان و گروه‌های شبه‌نظامی در حال نبرد هستند، آغاز شد. نیروی دریایی هند نیز با INS Teg که روز سه شنبه با مقامات اضافی و مواد امدادی ضروری به بندر سودان رسید، به عملیات Kaveri پیوست.

“فکر می کنم از واکنش مقامات هندی و به ویژه مردم در وزارت امور خارجه قدردانی و تحت تاثیر قرار خواهم گرفت. من 24 ساعت شبانه روز از نزدیک کار می کنم و ما واقعاً در هماهنگی همکاری ها و ارائه موارد لازم کار خوبی انجام دادیم. وی افزود: مجوز هواپیما، کشتی‌ها برای پرواز و فرود در سودان و بازگرداندن شهروندان هندی.

نماینده سودان در مورد وضعیت فعلی گفت که هنوز از طرف شورشیان نقض می شود اما آتش بس بهتر از آتش بس های قبلی است.

وی افزود: در مورد وضعیت فعلی میدانی، به نظر من مهمترین تحول این است که اکنون شاهد چهارمین آتش بس هستیم. سفیر سودان گفت، منظورم این است که هنوز از طرف شورشیان نقض می شود. اما آتش بس بهتر از آتش بس های قبلی است.

او گفت: «فکر می‌کنم در چنین وضعیت ناامنی، درگیری‌ها، یکی از ترسناک‌ترین چیزها، مثلاً آوردن مردم ما از پناهگاه به بندر تخلیه، در فرودگاه یا بندر سودان، قابل درک است. این واقعاً یک عملیات بسیار چالش برانگیز است، تخلیه غیرنظامیان در این زمان بلاتکلیفی درگیری ها، بسیار حساس است و به درک من، حجم مشکلاتی که در این عملیات با آن مواجه شدیم، نسبتا معقول است.»

نماينده سفير آمريكا در ادامه سخنان خود در مورد روابط چندين ساله خود گفت كه قدمت روابط دو كشور به ديرباز گذشته است و اين درگيري هيچ تاثير منفي بر روابط نخواهد داشت.

روابط هند و سودان عمیقاً ریشه‌دار است، من نمی‌خواهم در مورد تاریخ صحبت کنم، اما هند و سودان نیز از زمان استقلال سودان در سال 1956، از روابط دوجانبه بسیار خوبی برخوردارند. هند بازیگر اصلی این جنبش است و حتی پس از پایان جنگ سرد در دهه 1990 قرن گذشته نیز روابط خود را با کشورهای جهان سوم حفظ کرد.

از آنجایی که هند و سودان از شباهت‌ها، شباهت‌های فرهنگی و تنوع فراوانی برخوردار هستند، او درباره سرخپوستانی که 100 سال پیش به این کشور شمال شرق آفریقا آمدند، اکنون سودانی هستند، تأکید کرد.

“هند و سودان حتی در سودان روابط بسیار ویژه ای دارند. ما یک جامعه سودانی داریم که اصالتاً از هند است، آنها 100 سال پیش به سودان آمدند و در آنجا اقامت دارند و اکنون سودانی هستند. ما روابط بسیار ویژه و بسیار قوی داشته ایم. با هند طی سال‌های پس از استقلال ما در سال 1956. و ما امیدواریم که این امر برای آینده نیز ادامه یابد.»

این نماینده در خصوص وساطت هر کشوری گفت: اخباری مبنی بر مدیتیشن از سوی آمریکا و عربستان سعودی وجود دارد اما این امر محقق نشده است.

“خبرهایی در مورد میانجیگری ایالات متحده و عربستان سعودی وجود دارد. اما این هنوز ادامه دارد، منظورم این است که هنوز محقق نشده است. میانجیگری صلح زیادی توسط اتحادیه آفریقا و سه رهبر از کنیا، سودان جنوبی و جیبوتی ابراز علاقه و قصد خود را برای سفر به سودان، میانجیگری اما به دلیل شرایط امنیتی و مشکلات ورود به سودان اعلام کرد و امیدواریم در آینده همه چیز ممکن شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)