ژاپن به دنبال کاهش ممنوعیت صادرات سلاح – RT World News

نخست وزیر فومیو کیشیدا در ماه گذشته هنگام بازدید از کیف “همبستگی تزلزل ناپذیر” را با اوکراین ابراز کرد

به گزارش خبرگزاری کیودو، ائتلاف حاکم ژاپن اولین دور مذاکرات را در مورد بررسی قوانین سختگیرانه صادرات تسلیحات این کشور در روز سه شنبه برگزار کرد.

حزب لیبرال دموکرات (LDP) به رهبری نخست وزیر فومیو کیشیدا، که می خواهد توکیو نقش بیشتری در عرصه امنیت جهانی در بحبوحه درگیری در اوکراین ایفا کند، بر کاهش قوانین مربوط به انتقال تجهیزات دفاعی و فناوری به خارج از کشور فشار می آورد.

بر اساس قانون اساسی که پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم تدوین شد، سلاح‌ها تنها در صورتی می‌توانند در اختیار یک کشور خارجی قرار گیرند که به طور مشترک با ژاپن آن‌ها را توسعه دهد یا تولید کند.

با این حال، کومیتو، شریک کوچک ائتلافی LDP، با این استدلال که ورود تسلیحات ژاپنی به بازار بین‌المللی برخلاف سیاست صلح‌طلبی این کشور و تشدید درگیری‌ها در سراسر جهان است، در برابر تغییرات پیشنهادی مقاومت کرده است.


تورم ژاپن به بالاترین حد خود در چهار دهه گذشته افزایش یافته است

“امیدوارم گفتگوهای ما مسیر مشخصی را برای مسائل مربوط به انتقال تجهیزات دفاعی تعیین کند.” ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع سابق ژاپن که اکنون ریاست کمیسیون تحقیقات LDP در مورد امنیت ملی را بر عهده دارد، در جریان دیدار طرفین در توکیو گفت.

در جریان گفتگوها، شیگکی ساتو، نماینده کومیتو، موضع حزبش مبنی بر عدم مصالحه طرفین را تکرار کرد. “مسیر ژاپن پس از جنگ به عنوان یک ملت صلح طلب،” همانطور که توسط Kyodo نقل شده است.

مذاکرات نتوانست از بن بست خارج شود و LDP و کومیتو برای برگزاری دومین نشست پس از تعطیلات هفته طلایی کشور که در اوایل ماه مه به پایان می رسد، توافق کردند.

در سالی که از آغاز درگیری بین کیف و مسکو می گذرد، ژاپن تجهیزات حفاظتی مانند جلیقه ضد گلوله و کلاه ایمنی را به اوکراین عرضه کرده است. توکیو همچنین بیش از 6 میلیارد دلار کمک مالی به کی یف ارائه کرده و روسیه را تحریم کرده است. با این حال، قانون اساسی ژاپن مانند بسیاری از کشورهای غربی، این کشور را از ارسال سلاح و مهمات منع کرده است.

کیشیدا طی یک سفر غیرمنتظره ماه گذشته به کی یف، به رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی در مورد ژاپن اطمینان داد “همبستگی تزلزل ناپذیر” با اوکراین وی همچنین گفت که دو کشور توافق کرده اند روابط دوجانبه خود را به “مشارکت ویژه جهانی” ارتقا دهند.

در اوایل ماه جاری، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی در مصاحبه با رویترز گفت که در صورت تشدید درگیری، سئول ممکن است ارسال سلاح به اوکراین را آغاز کند. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه که اکنون معاون شورای امنیت این کشور است، هشدار داد که اگر این اتفاق بیفتد، مسکو می‌تواند تسلیحات پیشرفته‌ای به کره شمالی بدهد.

بیشتر بخوانید:
رسانه ها – کره جنوبی ادعاهایی را که می تواند اوکراین را مسلح کند، کم اهمیت جلوه می دهد

اندکی پس از آن، گزارش دیگری در رویترز منتشر شد که به نقل از یک مقام ناشناس کره جنوبی، اصرار داشت که یون در حال صحبت است. “به صورت فرضی” و اینکه سئول هیچ قصدی برای به خطر انداختن روابط خود با مسکو نداشت.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: