طوفان موکا به سوی میانمار، بنگلادش در حرکت است. دستور تخلیه داده شد

طوفان موکا به سوی میانمار، بنگلادش در حرکت است.  دستور تخلیه داده شد

این دفتر یک موج طوفان بین 1.5 تا دو متر را برای منطقه ساحلی کم ارتفاع پیش بینی کرد.

یانگون، میانمار:

میانمار و بنگلادش هزاران داوطلب را مستقر کردند و دستور تخلیه مناطق کم ارتفاع را در روز پنجشنبه با نزدیک شدن به اولین طوفان سال خلیج بنگال صادر کردند.

به گفته اداره هواشناسی، طوفان موکا روز یکشنبه در مرز بنگلادش-میانمار به خشکی خواهد رسید و بادهایی با سرعت 145 کیلومتر (90 مایل) در ساعت خواهد داشت.

این دفتر یک موج طوفانی بین 1.5 تا دو متر (5-6 فوت) را برای منطقه ساحلی کم ارتفاع که در سمت بنگلادش محل استقرار اردوگاه‌های گسترده میزبان صدها هزار پناهجوی روهینگیا است، پیش‌بینی کرد.

تار تین ماونگ 60 ساله برای آماده شدن برای طوفان از روستای خود در ایالت راخین میانمار به شهر سیتوه منتقل شد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «از آنجایی که روستای ما در ورودی رودخانه قرار دارد، حتی نمی تواند در برابر یک طوفان کوچک مقاومت کند.

برخی از مردم خواهند بود که نمی توانند از روستا نقل مکان کنند و من نگران آنها هستم.

احمدالحق، مدیر برنامه آمادگی طوفان بنگلادش، گفت که آنها 8600 داوطلب را در بازار کاکس و 3400 داوطلب روهینگیا را در کمپ های پناهندگان مستقر کرده اند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به ویژه به مردمی که در دامنه تپه‌ها زندگی می‌کنند هشدار می‌دهیم زیرا طوفان باران‌های شدیدی را به همراه خواهد داشت که می‌تواند باعث رانش زمین شود.

بنگلادش همچنین ورود قایق های ماهیگیری به اعماق دریا را ممنوع کرد.

طوفان ها – معادل طوفان ها در اقیانوس اطلس شمالی یا طوفان در شمال غربی اقیانوس آرام – یک تهدید معمولی و مرگبار در سواحل شمال اقیانوس هند است که ده ها میلیون نفر در آن زندگی می کنند.

بنگلادش آخرین بار در نوامبر 2007 توسط طوفان فوق العاده ضربه خورد، زمانی که طوفان سیدر جنوب غرب کشور را درنورد و بیش از 3000 نفر را کشت و میلیاردها دلار خسارت به بار آورد.

طوفان نرگس در می 2008، در بدترین فاجعه طبیعی این کشور، حداقل 138000 کشته یا مفقود در میانمار برجای گذاشت.