تصاویر ماهواره ای تظاهرات گسترده ای را در پاکستان به دستگیری عمران خان نشان می دهد

تصاویر ماهواره ای تظاهرات گسترده ای را در پاکستان به دستگیری عمران خان نشان می دهد

تظاهرات گسترده در پیشاور شاهد آتش گرفتن بخش هایی از ساختمان رادیو پاکستان بود.

دهلی نو:

تظاهرات گسترده حامیان عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در اعتراض به دستگیری وی در یک پرونده فساد مالی منجر به تخریب گسترده اموال شده است.

دفتر رادیو ملی پاکستان نیز توسط معترضان به آتش کشیده شده است. برخی از کاربران توییتر ویدئوهایی از یک ساختمان در حال سوختن منتشر کردند که به ادعای آنها دفتر رادیو پاکستان در اسلام آباد است.

عمران خان روز گذشته در بحبوحه اعتراضات خشونت آمیز سراسری به بازداشت وی در دادگاه حاضر شد.

دستگیری او ده ها هزار نفر از هوادارانش را در شهرهای سراسر پاکستان به خیابان آورده است.

lhpkdmf4

تصاویر ماهواره‌ای موانعی را در اسلام‌آباد در نزدیکی مقر پلیس فدرال نشان می‌دهند. (با وضوح بالا: اینجا)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وکلای او گفتند که دفتر ملی پاسخگویی (NAB) – نهاد مبارزه با فساد که دستور بازداشت عمران خان را صادر کرده است – از قاضی خواسته است که نخست وزیر سابق را به مدت 10 روز در بازداشت بفرستد. با این حال، او به مدت هشت روز در بازداشت NAB قرار گرفت. جلسه بعدی در 17 می است.

شاه محمود قریشی، دستیار نزدیک عمران خان، نخست وزیر مخلوع، امروز توسط پلیس دستگیر شد.

عمران خان روز گذشته در جریان یک جلسه استماع معمول در اسلام آباد پایتخت پاکستان دستگیر شد. او قبل از حضور در پشت درهای بسته در یک دادگاه ویژه در مقر پلیس، یک شبه به مکان نامعلومی منتقل شد.

این دستگیری به دنبال ماه‌ها بحران سیاسی صورت می‌گیرد که طی آن عمران خان، که در آوریل سال گذشته برکنار شد، کارزار بی‌سابقه‌ای را علیه ارتش قدرتمند کشور به راه انداخت.

سوپراستار سابق کریکتینگ که همچنان در پاکستان محبوبیت دارد، پیش از این همه اتهامات را در ده‌ها پرونده علیه خود رد کرده است.

او می‌گوید که پرونده‌های حقوقی بی‌شمار بخشی از تلاش‌های دولت و تشکیلات نظامی در حال مبارزه برای جلوگیری از بازگشت او به قدرت است.

دستگیری آقای خان نیز ساعاتی پس از آن صورت گرفت که ارتش او را به اتهام دست داشتن یک افسر ارشد در توطئه برای کشتن او سرزنش کرد.

سیاستمداران پاکستانی از زمان تأسیس این کشور در سال 1947 مکرراً دستگیر و زندانی شده‌اند، اما تعداد کمی از آنها مستقیماً ارتشی را که دست‌کم سه کودتا انجام داده و بیش از سه دهه حکومت کرده است، به چالش کشیده‌اند.

وزارت کشور پاکستان دستور قطع خدمات اینترنت همراه و محدود کردن دسترسی به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب را صادر کرده است.

مقامات دستور داده اند مدارس در سراسر کشور تعطیل شوند – با لغو امتحانات پایان سال برای دانش آموزان.

صدها افسر پلیس در سراسر کشور مجروح شده اند، در حالی که در پرجمعیت ترین استان پنجاب پاکستان، نزدیک به 1000 نفر دستگیر شده اند و به ارتش دستور داده شده است که برای حفظ صلح مستقر شوند.