طوفان “بسیار شدید” موکا به خشکی می رسد، سرعت باد به 210 کیلومتر در ساعت می رسد

طوفان

حداکثر سرعت باد پایدار 180 تا 190 کیلومتر در ساعت خواهد بود و به 210 می رسد.

دهلی نو:

اداره هواشناسی اعلام کرد که طوفان طوفانی «بسیار شدید» موکا در حال ریزش به سواحل میانمار-بنگلادش است و افزود که روند فرود آن آغاز شده است. حداکثر سرعت باد پایدار بین 180 تا 190 کیلومتر در ساعت و وزش باد تا 210 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

این احتمال وجود دارد که به سمت شمال به شمال شرق حرکت کند و از جنوب شرقی بنگلادش و سواحل شمال میانمار بین کوکس بازار (بنگلادش) و کیاکپیو (میانمار)، نزدیک به سیتو (میانمار) در عرض چند ساعت به عنوان طوفان گردبادی بسیار شدید با حداکثر باد پایدار عبور کند. سرعت 180 تا 190 کیلومتر بر ساعت و وزش باد به 210 کیلومتر در ساعت می رسد.

خبرگزاری PTI به نقل از یک مقام رسمی اعلام کرد که پرسنل نیروی مدیریت بلایای طبیعی در امتداد مناطق ساحلی پوربا مدینیپور و منطقه 24 جنوبی پارگاناس در بنگال غربی در حالت آماده باش هستند.

به گفته این مقام، هفت گروه از پرسنل NDRF شامل غواصان در مناطق ساحلی دیغا-ماندرمانی در ناحیه پوربا مدینی پور به دلیل متلاطم شدن دریا مستقر شدند.

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد اعلام کرد که امیدوار است همه افرادی که در مسیر موکا هستند، از جمله پناهندگان آسیب پذیر و آواره ها در امان بمانند.

اداره هواشناسی هند گفت که بارش شدید همراه با تندباد در سواحل شمال میانمار-بنگلادش در حال وقوع است و بخش جلویی دیوار چشمی در حال ورود به این مناطق ساحلی است.

موکا از روز یکشنبه پس از شدت گرفتن و تبدیل شدن به یک طوفان رده پنج، به سواحل بنگلادش و میانمار برخورد کرد.

انجمن صلیب سرخ میانمار گفت که در حال آماده شدن برای یک واکنش اضطراری بزرگ است.

بر اساس آخرین بولتن اداره هواشناسی بنگلادش (BMD)، داکا تریبون گزارش داد که اثر محیطی طوفان موکا در مناطق ساحلی بخش های چاتورگرام و باریشال اوایل امروز آغاز شد.

اداره هواشناسی بنگلادش اعلام کرد که طوفان موکا روز یکشنبه در مرز بنگلادش و میانمار شروع به سقوط کرد و درختان را ریشه کن کرد و باران را به منطقه ای که صدها هزار پناهنده روهینگیا در آن زندگی می کنند، آورد.

عزیزرحمن، رئیس اداره هواشناسی بنگلادش، به خبرگزاری فرانسه گفت: طوفان موکا قوی‌ترین طوفانی است که از زمان طوفان سیدر به بنگلادش رسیده است.

سیدر در نوامبر 2007 به سواحل جنوبی بنگلادش حمله کرد و بیش از 3000 نفر را کشت و میلیاردها دلار خسارت وارد کرد.

بلومبرگ گزارش داد، بنگلادش و میانمار صدها هزار نفر را در حالی که قرار بود طوفان موکا به خشکی برسد، تخلیه کردند که به طور بالقوه باعث تخریب گسترده یکی از آسیب پذیرترین مناطق منطقه می شود.

هواشناسان قبلاً هشدار داده بودند که موکا می تواند قوی ترین طوفان دیده شده در بنگلادش در نزدیک به دو دهه اخیر باشد.