شرپا نپال دومین نفر در جهان شد که 26 بار قله اورست را صعود کرد

شرپا نپال دومین نفر در جهان شد که 26 بار قله اورست را صعود کرد

نپال رکورد 467 مجوز را در سال جاری برای کوهنوردان خارجی صادر کرده است.

کاتماندو:

مقامات کوهنوردی گفتند که یک راهنمای شرپا نپالی برای بیست و ششمین بار از قله اورست روز یکشنبه صعود کرد و دومین فردی در جهان شد که به این شاهکار دست یافت.

بیگیان کویرالا، یک مقام دولتی گردشگری، گفت که پاسانگ دوا شرپا، 46 ساله، بر فراز قله 8849 متری (29032 فوت) ایستاد و رکورد تعداد قله ها را با کامی ریتا شرپا به اشتراک گذاشت.

کامی ریتا که هم اکنون در حال صعود به اورست است، در صورت صعود به قله، می تواند رکورد دیگری را ثبت کند.

یکی از مقامات کارفرمای او Imagine Nepal Treks، یک شرکت پیاده روی، گفت که پاسانگ داوا با یک مشتری مجارستانی به اوج رسید.

دوا فوتی شرپا، این مقام به رویترز گفت: «آنها اکنون از اوج پایین می آیند و در وضعیت خوبی هستند.

شرپاها که بیشتر از نام کوچک خود استفاده می کنند، به مهارت های کوهنوردی معروف هستند و عمدتاً از طریق راهنمایی مشتریان خارجی در کوهستان امرار معاش می کنند.

دوافوتی گفت که یک زن پاکستانی به نام نایلا کیانی که روز یکشنبه نیز به قله صعود کرد، اولین کوهنورد خارجی بود که در فصل صعود امسال که از مارس تا می ادامه دارد، به اورست صعود کرد.

این را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد زیرا بسیاری از کوهنوردان خارجی اکنون به سمت قله حرکت می کنند، یک روز پس از رفع طناب ها به قله.

روزنامه هیمالیا تایمز نوشت، کیانی، یک بانکدار 37 ساله مستقر در دبی، چهار قله از 14 بلندترین کوه جهان را قبل از اورست صعود کرده بود.

نپال امسال رکورد 467 مجوز برای کوهنوردان خارجی که به دنبال رسیدن به قله اورست هستند صادر کرده است.

معمولاً هر کوهنورد حداقل یک راهنمای شرپا همراهی می‌کند و این نگرانی را ایجاد می‌کند که بخش باریکی زیر قله، معروف به پله هیلاری، شلوغ شود.

به گفته پایگاه داده هیمالیا و مقامات نپالی، اورست از زمانی که برای اولین بار توسط سر ادموند هیلاری و شرپا تنزینگ نورگای در سال 1953 بالا رفت، بیش از 11000 بار صعود کرده است و حدود 320 نفر در این تلاش جان خود را از دست دادند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)