طالبان برای اداره فرودگاه های افغانستان از اتحادیه اروپا کمک می خواهد

طالبان برای اداره فرودگاه های افغانستان از اتحادیه اروپا کمک می خواهد

افغانستان: طالبان برای حفظ فرودگاه های افغانستان از اتحادیه اروپا درخواست کمک کردند. (فایل)

پذیرش – پذیرفته شدن:

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا در اواخر روز یکشنبه، طالبان در گفتگوهای آخر هفته با مقامات اتحادیه اروپا که همچنین “نگرانی شدید” را در مورد وضعیت انسانی در کشورشان ایجاد کرد، برای فعال نگه داشتن فرودگاه های افغانستان درخواست کمک کردند.

هر دو طرف مقامات ارشد خود را برای گفت و گوها به دوحه پایتخت قطر فرستادند که درست در آستانه مذاکرات دو هفته ای بین ایالات متحده و طالبان که قرار است روز دوشنبه آغاز شود، همچنین در دوحه انجام شد.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) در بیانیه خود گفته است که “این گفتگو به معنای به رسمیت شناختن دولت موقت (طالبان) توسط اتحادیه اروپا نیست، بلکه بخشی از تعامل عملیاتی اتحادیه اروپا به نفع اتحادیه اروپا و مردم افغانستان است.” .

ریاست هیئت طالبان را امیرخان متقی وزیر امور خارجه موقت و وزیران موقت معارف و صحت، سرپرست ریاست بانک مرکزی و مقامات وزارت‌های خارجه، مالیه و داخله و ریاست استخبارات برعهده داشتند.

سمت اتحادیه اروپا توسط توماس نیکلاسون فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، با مقامات EEAS و خدمات کمیسیون اروپا که کمک های بشردوستانه، مشارکت های بین المللی و مهاجرت را مدیریت می کند، رهبری می شد.

“وخیم تر شدن وضعیت انسانی”

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که طالبان متعهد شده است که به وعده خود مبنی بر «عفو» برای افغان‌هایی که در طول دو دهه حکومت غرب‌گرا تا خروج و تخلیه عجولانه آمریکا و متحدانش در ماه اوت علیه آن کار کرده‌اند، پایبند بماند.

طرف طالبان همچنین مجدداً متعهد شد که در صورت تمایل به افغان‌ها و خارجی‌ها اجازه خروج بدهد، اما «برای حفظ عملیات فرودگاه‌ها درخواست کمک کرد» تا این اتفاق بیفتد.

در این بیانیه آمده است: «دو طرف نگرانی شدید خود را در مورد بدتر شدن وضعیت بشردوستانه در افغانستان با فرا رسیدن زمستان ابراز کردند.» و افزود که اتحادیه اروپا به ارسال کمک‌های بشردوستانه ادامه خواهد داد.

طرف اتحادیه اروپا طالبان را برای ایجاد یک “دولت فراگیر”، تقویت دموکراسی، اطمینان از دسترسی برابر دختران به مکتب، و جلوگیری از خدمت به افغانستان به عنوان پایگاه برای هر گروه “که امنیت دیگران را تهدید می کند” تحت فشار قرار داد.

همچنین پیشنهاد می‌کند که اگر طالبان شرایط اتحادیه اروپا را برآورده کند، می‌تواند کمک‌های مالی اضافی را برای حاکمان جدید افغانستان که پول نقد ندارند، باز کند، اما فقط “به نفع مستقیم مردم افغانستان”.

بر اساس این بیانیه، طالبان بار دیگر تاکید کردند که از حقوق بشر “در راستای اصول اسلامی” حمایت خواهند کرد و از بازگشت نمایندگی‌های دیپلماتیکی که بسته شده‌اند استقبال خواهند کرد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)