صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد جهانی را کاهش می‌دهد، پیش‌بینی می‌کند که بیشتر آنها از رکود جلوگیری می‌کنند

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد جهانی را کاهش می‌دهد، پیش‌بینی می‌کند که بیشتر آنها از رکود جلوگیری می‌کنند

پیش بینی می شود اقتصاد هند در سال جاری 5.9 درصد و در سال 2024 رشد 6.3 درصدی داشته باشد.

واشنگتن:

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه چشم‌انداز خود را برای اقتصاد جهانی اندکی کاهش داد و در عین حال پیش‌بینی کرد که اکثر کشورها علیرغم نگرانی‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از رکود در سال جاری اجتناب خواهند کرد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که اقتصاد جهانی در سال جاری 2.8 درصد و در سال 2024 سه درصد رشد خواهد کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی خود در ژانویه 0.1 درصد کاهش داشته است.

انتظار می رود اقتصاد آمریکا در سال 2023 1.6 درصد رشد کند که 0.2 درصد نسبت به پیش بینی قبلی صندوق بین المللی پول بیشتر است. سپس پیش‌بینی می‌شود که رشد ایالات متحده در سال آینده به 1.1 درصد کاهش یابد که نسبت به ژانویه 0.1 درصد افزایش داشته است.

پیر-اولیویه گورینشاس، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول در یک نشست مطبوعاتی پیش از انتشار گزارش صندوق بین المللی پول گفت: «اقتصاد جهانی از شوک های چند سال اخیر و البته به ویژه همه گیری، اما همچنین حمله روسیه به اوکراین در حال بهبود است. گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی (WEO).

رهبری بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول امیدوارند از نشست‌های بهاری امسال برای ترویج اصلاحات بلندپروازانه و دستور کار جمع‌آوری کمک‌های مالی استفاده کنند.

اما تلاش‌های آنها احتمالاً تحت الشعاع نگرانی‌های کشورهای عضو در مورد تورم بالا، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و ثبات مالی قرار خواهد گرفت.

– اقتصادهای پیشرفته رشد را کاهش می دهند –

تصویر کلی ارائه شده توسط WEO تصویری تاریک است و پیش بینی می شود رشد جهانی در کوتاه مدت و میان مدت کند شود.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول گفت: نزدیک به 90 درصد از اقتصادهای پیشرفته امسال کاهش رشد را تجربه خواهند کرد، در حالی که انتظار می رود بازارهای نوظهور آسیا شاهد افزایش قابل توجهی در تولید اقتصادی باشند – پیش بینی می شود هند و چین نیمی از کل رشد را به خود اختصاص دهند. هفته

جورجیوا گفت که در عین حال، انتظار می رود کشورهای کم درآمد به دلیل نرخ بهره بالا و کاهش تقاضا برای صادراتشان، شوک مضاعفی را از هزینه های استقراض بالاتر متحمل شوند. این می تواند فقر و گرسنگی را بدتر کند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که تورم جهانی در سال جاری به هفت درصد کاهش یابد که در مقایسه با 8.7 درصد در سال گذشته، طبق پیش‌بینی‌های WEO کاهش خواهد یافت.

این رقم به طور قابل توجهی بالاتر از هدف دو درصدی تعیین شده توسط فدرال رزرو ایالات متحده و سایر بانک های مرکزی در سراسر جهان است که نشان می دهد سیاست گذاران پولی راه درازی را تا کنترل مجدد تورم در پیش دارند.

گورینچاس به خبرنگاران گفت، پیش‌بینی‌های پایه صندوق بین‌المللی پول فرض می‌کند که بی‌ثباتی مالی ناشی از فروپاشی بانک سیلیکون ولی در ماه گذشته به طور گسترده توسط «اقدامات قهرآمیز» تنظیم‌کنندگان در هر دو سوی اقیانوس اطلس مهار شده است.

اما او افزود که بانک‌های مرکزی و سیاست‌گذاران نقش مهمی برای تقویت ثبات مالی در آینده دارند.

آلمان در آستانه رکود اقتصادی

در حالی که تصویر کاهش رشد است، تقریباً همه اقتصادهای پیشرفته هنوز هم انتظار می‌رود که از رکود در سال جاری و آینده اجتناب کنند.

پیش‌بینی می‌شود در کنار رشد ایالات متحده، منطقه یورو نیز در سال جاری 0.8 درصد و در سال آینده 1.4 درصد رشد کند که در راس آن اسپانیا قرار دارد که در سال 2023 رشد 1.5 درصدی و در سال 2024 رشد 2 درصدی را شاهد خواهد بود.

اما اکنون انتظار می رود آلمان در سال جاری 0.1 درصد کاهش یابد و به عنوان تنها اقتصاد G7 که انتظار می رود امسال وارد رکود شود، به بریتانیا ملحق شود.

این تصویر در میان اقتصادهای بازارهای نوظهور مثبت تر است و چین در سال جاری رشد 5.2 درصدی را پیش بینی می کند. اما پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی آن در سال 2024 به 4.5 درصد کاهش یابد، زیرا تأثیر بازگشایی آن از همه‌گیری کووید-19 کمرنگ می‌شود.

پیش‌بینی اقتصادی هند نسبت به پیش‌بینی قبلی در ژانویه کاهش یافته است، اما همچنان پیش‌بینی می‌شود که امسال 5.9 درصد و در سال 2024 رشد 6.3 درصدی داشته باشد و محرک‌های بسیار مورد نیاز اقتصاد جهانی را فراهم کند.

و اکنون پیش‌بینی می‌شود روسیه در سال جاری 0.7 درصد رشد کند که 0.3 درصد نسبت به پیش‌بینی ژانویه، علی‌رغم تهاجم این کشور به اوکراین، بیشتر است.

– بهره وری ضعیف بر چشم انداز میان مدت تاثیر می گذارد –

با نگاه به آینده، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که رشد جهانی در سال 2028 به سه درصد کاهش خواهد یافت که پایین‌ترین پیش‌بینی میان‌مدت آن از سال 1990 است.

به گفته دانیل لی، رئیس جهان، کندی رشد جمعیت و پایان دوران عقب نشینی اقتصادی توسط چندین کشور از جمله چین و کره جنوبی بخش بزرگی از کندی مورد انتظار است، همانطور که نگرانی در مورد بهره وری پایین در بسیاری از کشورها وجود دارد. بخش مطالعات اقتصادی در بخش تحقیقات صندوق بین المللی پول.

او پیش از انتشار چشم انداز اقتصاد جهانی به خبرنگاران گفت: «بسیاری از میوه های کم آویزان چیده شد.

او گفت: «علاوه بر آن اکنون، با تنش‌های ژئوپلیتیکی و چندپارگی، این امر بر رشد نیز تأثیر خواهد گذاشت.»

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)