صلیب سرخ می گوید ارائه کمک در پایتخت سودان “تقریبا غیرممکن” است

صلیب سرخ می گوید که ارائه کمک در پایتخت سودان تقریبا غیرممکن است

درگیری ها در سودان دست کم 185 کشته برجای گذاشته است. (فایل)

خارطوم، سودان:

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر روز سه‌شنبه اعلام کرد که ارائه خدمات بشردوستانه در اطراف خارطوم پایتخت سودان تقریبا غیرممکن است و هشدار داد که سیستم بهداشتی این کشور در خطر فروپاشی است.

فرید آیوار، رئیس هیئت IFRC برای سودان، از طریق لینک ویدیویی از نایروبی به خبرنگاران گفت: «حقیقت این است که در حال حاضر ارائه خدمات بشردوستانه در خارطوم و اطراف آن تقریبا غیرممکن است.

تماس‌هایی از سوی سازمان‌های مختلف و افراد گرفتار شده وجود دارد که درخواست تخلیه می‌کنند.

آقای آیوار هشدار داد که اگر اختلالات در سیستم بهداشتی سودان ادامه پیدا کند، “تقریباً دچار فروپاشی خواهد شد.”

درگیری بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) منجر به کشته شدن حداقل 185 نفر و مجروح شدن بیش از 1800 نفر شده است که باعث درخواست جامعه بین المللی برای توقف درگیری شده است.

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای گفت: «عقل سلیم باید غالب باشد و همه طرف ها باید برای تنش زدایی اقدام کنند.

الساندرا ولوچی، سخنگوی سازمان ملل متحد، به دلیل نگرانی‌های امنیتی درباره خروج کارکنان از کشور اظهار نظری نکرد، اما گفت که سازمان ملل قصد دارد در سودان بماند.

او گفت: «ما کاملاً قصد داریم بمانیم و مأموریت بشردوستانه خود را انجام دهیم.

خانم ولوچی گفت که سازمان ملل 4000 کارمند در سودان دارد که عمدتاً در عملیات های بشردوستانه و حمایت از مأموریت های سیاسی کار می کنند. برنامه جهانی غذای سازمان ملل پس از کشته شدن سه تن از کارکنان خود، به طور موقت فعالیت خود را متوقف کرد.

سازمان جهانی بهداشت در اظهارنظرهای جداگانه ای اعلام کرد که از زمان شروع جنگ در سودان، سه حمله به مراکز درمانی را مستند کرده است که یکی از آنها دست کم سه نفر را کشته است.

مارگارت هریس، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، گفت: «حمله به مراقبت‌های بهداشتی نقض آشکار قوانین بشردوستانه و حق سلامت است و باید همین حالا متوقف شود.»

خانم هریس گفت که بیمارستان‌های خارطوم به شدت با کمبود تجهیزات نجات مواجه هستند و خاموشی، ارائه خدمات اولیه را با مشکل مواجه کرده است.

او گفت: «این برای هر کسی بسیار خطرناک است که به هر جایی حرکت کند، که کار کارکنان را برای رسیدن به بیمارستان ها بسیار دشوار می کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)