صربستان “فورا” ارتش را به مرز کوزوو منتقل می کند – وزیر – اخبار RT World

این اقدام بلگراد با آخرین درگیری ها در استان جدا شده کوزوو آغاز شد

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، نیروهای مسلح ملی را در حالت آماده باش قرار داده و به واحدها دستور داده است تا به سمت خط اداری که استان جدا شده کوزوو را از بقیه کشور تقسیم می کند، حرکت کنند. این اقدام پس از درگیری بین پلیس و معترضان در یکی از شهرهای اکثریت صرب در منطقه در روز جمعه صورت گرفت.

دستور حرکت فوری نیروها به سمت مرز کوزوو صادر شده است. میلوش ووچویچ وزیر دفاع در یک برنامه تلویزیونی تایید کرد و افزود که واضح است “ترور علیه جامعه صرب در کوزوو” ادامه دارد.

ووچویچ گفت که امنیت صرب‌ها در کوزوو و متوهیا توسط آلبین کورتی، نخست‌وزیر آلبانیایی تبار منطقه، در معرض تهدید قرار گرفته است. وی از شهروندان خواست تا حد امکان آرامش خود را حفظ کرده و در معرض تحریکات قرار نگیرند.

در اوایل روز، صرب‌ها در شهر Zvecan با پلیس درگیر شدند، زیرا یک شهردار تازه انتخاب شده آلبانیایی تبار آماده ورود به دفتر خود پس از انتخابات محلی بود. آرای چهار شهرداری توسط ساکنان اکثریت صرب که به دنبال خودمختاری و نمایندگی بیشتر بودند و این آرا را تلاشی برای تصرف شهرداری های صربستان توسط نمایندگان غیرقانونی می دانستند، تحریم شده بود. مشارکت در رای گیری در 23 آوریل تنها 3.47 درصد بود و مردم محلی گفتند که با مقامات تازه منتخب همکاری نخواهند کرد.

به گزارش رسانه های محلی، پلیس پریشتینا از نارنجک های شوکر و گاز اشک آور به سمت معترضانی که در مقابل ساختمان اداری تجمع کرده بودند، استفاده کرد، در حالی که رویترز گزارش داد که یک خودروی پلیس به آتش کشیده شده است.

RT Balkan گزارش داد که حدود 12 نفر با جراحات جزئی در بیمارستان بستری شدند.

ووچویچ به تلویزیون پینک گفت که آنچه رئیس جمهور ووچیچ روزها و هفته ها در مورد آن به جامعه بین المللی هشدار می داد اکنون به آن رسیده است. “معلوم شد که درست است” پریشتینا را به تشدید تنش ها و ایجاد رعب و وحشت علیه صرب ها متهم می کند.

“کسی باید درک کند که کاری که آلبین کورتی انجام می دهد ما را به خطوط قرمز و فروپاشی کامل گفتگو و تشدید تنش در میدان می کشاند.” ووچویچ گفت.


اتحادیه اروپا به صربستان می گوید ما یا روسیه را انتخاب کنید

ووچیچ جمعه گذشته اعلام کرد که خودداری صربستان از تن دادن به خواسته های غرب و به رسمیت شناختن استقلال کوزوو، کشورش را به هدف مداخله خارجی تبدیل کرده است، اما او این کار را انجام خواهد داد. “هرگز تسلیم نشو” و خواهد شد هرگز اجازه ندهید کوزوو را مستقل کنند.

کوزوو در سال 2008 با حمایت آمریکا و بسیاری از متحدانش به طور یکجانبه اعلام استقلال کرد. این منطقه جدا شده توسط چندین کشور از جمله روسیه و چین و یا خود صربستان به رسمیت شناخته نشده است.

با این حال، اتحادیه اروپا بارها از بلگراد خواسته است که به رسمیت شناخته شود “عادی کردن” روابط با پریشتینا اگر بخواهد به عضویت این بلوک درآید.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: