ارتش صربستان در حالت آماده باش رزمی، به مرز کوزوو در میان تنش های قومی اعزام شد

ارتش صربستان در حالت آماده باش رزمی، به مرز کوزوو در میان تنش های قومی اعزام شد

بعداً در جریان اعتراضات یک خودروی پلیس به آتش کشیده شد.

زوکان، کوزوو:

پس از درگیری معترضان و پلیس در یکی از شهرهای صرب‌نشین کوزوو، الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، ارتش این کشور را در آماده‌باش کامل جنگی قرار داد و به یگان‌های آن دستور داد تا به مرز کوزوو نزدیک‌تر شوند.

میلوش ووچویچ وزیر دفاع در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: «حرکت فوری (سربازان) به مرز کوزوو صادر شده است. او گفت: «روشن است که ترور علیه جامعه صرب در کوزوو در حال وقوع است.

پلیس و معترضان در شهر Zvecan در کوزوو پس از تجمع جمعیت در مقابل ساختمان شهرداری، در تلاش برای جلوگیری از ورود شهردار تازه انتخاب شده آلبانیایی قومی به دفتر وی، درگیر شدند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد.

به گفته خبرنگاران رویترز، یک خودروی پلیس بعداً به آتش کشیده شد.

اعتراضات پس از تحریم گسترده انتخابات محلی صورت گرفت.

حدود 50000 صرب ساکن در چهار شهرداری شمال کوزوو، از جمله Zvecan، در اعتراض به اینکه خواسته های آنها برای خودمختاری بیشتر برآورده نشده است، از رای گیری 23 آوریل اجتناب کردند – یک شکست جدید برای توافق صلح ماه مارس بین کوزوو و صربستان.

مشارکت در انتخابات 3.47 درصد بود و صرب های محلی گفتند که با شهرداران جدید در چهار شهرداری – که همگی از احزاب آلبانیایی نژاد هستند – کار نخواهند کرد زیرا آنها نماینده آنها نیستند.

پیش از این، پلیس در پریشتینا بیانیه ای صادر کرد و گفت که به شهرداران تازه انتخاب شده کمک می کند تا بتوانند به دفاتر شهرداری در چهار شهرداری شمالی وارد شوند.

گزارشگران رویترز در رادیو پلیس شنیدند که شهردار زوکان با موفقیت به دفتر خود اسکورت شد.

صرب‌های منطقه شمالی کوزوو اعلام استقلال کوزوو از صربستان در سال 2008 را نمی‌پذیرند، تقریباً یک دهه پس از پایان جنگ در آنجا، و همچنان بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

آلبانیایی‌های قومی بیش از 90 درصد از جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند و صرب‌ها تنها اکثریت آن در منطقه شمالی هستند.

طرح مورد حمایت غرب که به طور شفاهی توسط دولت‌های کوزوو و صربستان در ماه مارس موافقت شد، با اعطای خودمختاری بیشتر به صرب‌های محلی و با حفظ اختیارات نهایی توسط دولت در پریشتینا، تنش‌ها را کاهش داد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)