شورش های برزیل، شورش های 8 ژانویه – بولسونارو رئیس جمهور سابق برزیل در مورد شورش های ضد دولتی شهادت می دهد: گزارش

بولسونارو رئیس جمهور سابق برزیل در مورد شورش های ضد دولتی شهادت می دهد: گزارش

لولا سال گذشته در یک انتخابات بی‌رحمانه بولسونارو را با اختلاف کمی شکست داد. (فایل)

برزیل:

یک منبع پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت، ژایر بولسونارو، رئیس جمهور سابق راست افراطی برزیل روز چهارشنبه در برابر پلیس فدرال حاضر شد تا درباره شورش های ضد دولتی هوادارانش در 8 ژانویه شهادت دهد.

بولسونارو به دلیل نقش ادعایی اش در طراحی و تحریک شورش هایی که به دنبال سرنگونی جانشین او، رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا بود، مورد بازجویی قرار گرفت.

بولسونارو که در اواخر ماه مارس پس از گذراندن سه ماه در فلوریدا به برزیل بازگشت، همیشه دست داشتن خود در شورش ها را رد کرده است.

بولسونارو با خودرویی با شیشه های رنگی وارد مقر پلیس فدرال در برازیلیا شد و هیچ اظهارنظری برای مطبوعات نکرد.

لولا که پیش از این از سال 2003 تا 2010 هدایت برزیل را بر عهده داشت، اکتبر گذشته در انتخاباتی بی‌رحمانه و تفرقه‌انگیز، بولسونارو را با اختلاف کمی شکست داد.

هزاران نفر از حامیان بولسونارو در ژانویه، یک هفته پس از روی کار آمدن لولا، وارد کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری در برازیلیا شدند.

در صحنه‌هایی که یادآور شورش‌های 6 ژانویه 2021 در واشنگتن توسط حامیان رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ – الگوی سیاسی بولسونارو – بود، آنها دفاتر را خراب کردند، شیشه‌ها را شکستند، آثار هنری را خراب کردند و از ارتش خواستند برای برکناری لولا مداخله کند.

حدود 1800 نفر دستگیر شده اند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)