شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

وزیر خارجه پاکستان: اگر دارایی های مسدود شده آزاد نشود، افغانستان ممکن است با سقوط اقتصادی روبرو شود

شاه محمود قریشی: «اگر به وضعیت افغانستان توجه نشود، تراژدی انسانی ممکن است رخ دهد

اسلام آباد:

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان روز شنبه گفت، اگر دارایی های مسدود شده اش برای مقابله با نیازهای رو به رشد آزاد نشود، ممکن است با سقوط اقتصادی مواجه شود.

وی گفت که پاکستان در 19 دسامبر میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای مسلمان خواهد بود تا در مورد وضعیت وخیم بشردوستانه در افغانستان گفتگو کنند.

آقای قریشی به رسانه ها در لاهور گفت که هفدهمین نشست فوق العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی پس از 41 سال برگزار می شود که نشان دهنده فوریت وضعیت افغانستان است.

وی با بیان اینکه در صورت عدم توجه به وضعیت افغانستان ممکن است فاجعه انسانی رخ دهد، افزود که نیمی از جمعیت افغانستان ممکن است از کمبود مواد غذایی رنج ببرند.

وی با حمایت از آزادسازی دارایی های افغانستان گفت که اگر دارایی های مسدود شده برای مقابله با نیازهای روزافزون رها نشود، ممکن است با سقوط اقتصادی مواجه شود.

ایالات متحده دارایی های بانک مرکزی افغانستان به ارزش بیش از 9 میلیارد دلار را پس از به دست گرفتن قدرت توسط شورشیان طالبان در این کشور جنگ زده در اواسط ماه اوت مسدود کرد.

دولت افغانستان به رهبری طالبان با اشاره به سختی‌هایی که مردم در آستانه زمستان سخت با آن مواجه هستند، از آمریکا خواسته است تا دارایی‌های این کشور را آزاد کند و تحریم‌های بانک‌های این کشور را لغو کند.

قریشی با تاکید بر وخامت اوضاع در افغانستان گفت که ممکن است باعث مهاجرت جدید پناهجویان شود و از جهان خواست تا وضعیت کنونی این کشور ویران شده از جنگ را درک کند. قریشی گفت: کشورهای 5 و آژانس اروپایی نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده اند.

پیش از این، عربستان سعودی نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی را که بزرگ‌ترین نهاد کشورهای مسلمان است، فراخواند. پاکستان پیشنهاد میزبانی این نشست را در اسلام آباد داده بود.

افغانستان از 15 اوت زمانی که گروه تروریستی تندرو افغان دولت منتخب رئیس جمهور اشرف غنی را برکنار کرد و او را مجبور به فرار از کشور و پناه بردن به امارات متحده عربی کرد، تحت حاکمیت طالبان قرار دارد.