سفارت ایالات متحده در سودان هشدار امنیتی صادر کرد – اخبار RT World

واشنگتن به 16000 شهروند خود در این کشور جنگ زده توصیه کرده است که در محل خود پناه بگیرند زیرا تخلیه بسیار خطرناک است.

سفارت آمریکا در سودان با صدور یک هشدار امنیتی به حدود 16000 شهروند آمریکایی در این کشور توصیه کرده است که در محل خود پناه بگیرند زیرا در حال حاضر انجام عملیات تخلیه در میان درگیری شدید بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان در خارطوم امن نیست.

خشونت به قدری شدید است که خود سفارت تحت الف سرپناه در محل بر اساس هشداری که روز شنبه صادر شد، دستور داد و نمی تواند خدمات کنسولی ارائه دهد. مقامات آمریکایی به درگیری ها و تیراندازی های مداوم در خارطوم و مناطق اطراف آن اشاره کردند.

“همچنین گزارش هایی از حمله، تهاجم به خانه ها و غارت وجود دارد.” سفارت گفت. اکیداً به شهروندان آمریکایی توصیه می شود که در داخل خانه بمانند، تا اطلاع ثانوی در محل خود پناه بگیرند و از سفر به سفارت آمریکا خودداری کنند.

فرودگاه خارطوم در حال حاضر بسته است و سفارت از هر گونه تلاشی برای خروج مردم از کشور با طی مسیر زمینی 500 مایلی به بندر سودان در دریای سرخ فاصله گرفته است. “در حال حاضر انجام تخلیه شهروندان خصوصی ایالات متحده با هماهنگی دولت ایالات متحده امن نیست.” در اطلاعیه آمده است «اطلاعات ناقصی در مورد کاروان های مهمی که از خارطوم به سمت بندر سودان حرکت می کنند وجود دارد. سفارت نمی تواند به کاروان ها کمک کند. سفر در هر کاروانی به عهده خودتان است.»


درگیری مسلحانه در سودان: آنچه باید بدانید

بر اساس گزارش ها، ارتش آمریکا نیروهای بیشتری را در پایگاهی در جیبوتی مستقر کرده تا برای تخلیه احتمالی پرسنل آمریکایی در سودان آماده شود. هنوز تصمیمی در مورد بستن سفارت که حدود 70 کارمند آمریکایی دارد، گرفته نشده است.

خشونت در این کشور آفریقای شرقی در روزهای اخیر و همزمان با نبرد نیروهای دولتی با نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) در بحبوحه اختلاف بر سر ادغام برنامه ریزی شده این گروه شبه نظامی در ارتش تشدید شده است. کاروان سفارت آمریکا روز دوشنبه مورد حمله شبه نظامیان قرار گرفت. از آغاز جنگ در اوایل ماه جاری حداقل یک آمریکایی کشته شده است. این درگیری صدها نفر از هر دو طرف کشته شده است.

نیروهای مسلح سودان اوایل روز شنبه اعلام کردند که پرسنل دیپلماتیک آمریکا، بریتانیا، فرانسه و چین از طریق هواپیما با هواپیماهای نظامی ارائه شده توسط خارطوم تخلیه خواهند شد. ژنرال فتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، با تسهیل تخلیه موافقت کرد. “در ساعات آینده” طبق اطلاعیه

عربستان سعودی تاکنون بیش از 150 نفر را از طریق دریا از سودان خارج کرده است. بیش از 60 نفر از این افراد از کشورهای دیگر از جمله قطر، امارات متحده عربی، پاکستان و کانادا بودند.

بیشتر بخوانید:
پنتاگون در حال آماده سازی ماموریت مسلحانه در سودان

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، جلسه ای با کمیته واکنش اضطراری دولتش، از جمله وزیر دفاع بن والاس، برای بحث و گفتگو برگزار کرد. “تعدادی از موارد احتمالی.” وزارت خارجه بریتانیا روز شنبه توصیه کرد که در صورت آتش بس، “هر تصمیمی برای جابجایی باید با ریسک فردی گرفته شود.”

مدیریت ایالات متحده در مورد وضعیت سودان به دلیل تخلیه آشفته دولت در اوت 2021 از افغانستان که صدها نفر را کشته و هزاران آمریکایی را سرگردان کرد، مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:
غیرنظامیان در خارطوم با کمبود آذوقه های ضروری – امدادگران

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه نامه ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه فرستاد. ابراز نگرانی شدید برای امنیت همه شهروندان آمریکایی در سودان و درخواست از وزارت امور خارجه برای تکرار اشتباهات تخلیه افغانستان.