سازمان ملل از ذوب شدن یخچال های طبیعی «خارج از نمودار» خبر داد

سازمان ملل از ذوب شدن یخچال های طبیعی «خارج از نمودار» خبر داد

فروپاشی و ذوب یخبندان بیشتر و بیشتر می شود. (نمایندگی)

ژنو، سوئیس:

سازمان ملل متحد روز جمعه گزارش داد که در حالی که شاخص های تغییرات آب و هوایی بار دیگر به رکورد بالایی رسید، یخچال های طبیعی جهان در سال گذشته با سرعت چشمگیری ذوب شدند و نجات آنها عملاً یک هدف گمشده است.

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل گفت: هشت سال گذشته گرم ترین سال ثبت شده تاکنون بوده است، در حالی که غلظت گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن به اوج های جدیدی رسیده است.

WMO هنگام ارائه گزارش اجمالی آب و هوای سالانه خود گفت: یخ های دریای قطب جنوب به کمترین میزان خود در تاریخ سقوط کردند و ذوب شدن برخی از یخچال های طبیعی اروپایی به معنای واقعی کلمه از جدول خارج شد.

سطح آب دریاها نیز در بالاترین حد خود قرار دارد و بین سال‌های 2013 تا 2022 به طور متوسط ​​4.62 میلی‌متر در سال افزایش یافته است – دو برابر نرخ سالانه بین سال‌های 1993 و 2002.

دمای بالای بی سابقه ای در اقیانوس ها نیز ثبت شده است – جایی که حدود 90 درصد گرمای محبوس شده روی زمین توسط گازهای گلخانه ای به پایان می رسد.

توافقنامه پاریس در سال 2015 باعث شد کشورها موافقت کنند که گرمایش جهانی را به میزان “خیلی کمتر از” دو درجه سانتیگراد بالاتر از سطح متوسط ​​اندازه گیری شده بین 1850 تا 1900 – و در صورت امکان 1.5 درجه سانتیگراد محدود کنند.

در گزارش WMO آمده است که میانگین دمای جهانی در سال 2022 1.15 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین سالهای 1850-1900 بوده است.

رکورد متوسط ​​دمای جهانی طی هشت سال گذشته علیرغم تأثیر خنک کنندگی پدیده آب و هوایی طولانی لانینا که تقریباً نیمی از آن دوره را در برگرفته بود.

در این گزارش آمده است که غلظت گازهای گلخانه ای در سال 2021 به بالاترین حد خود رسیده است.

غلظت دی اکسید کربن (CO2) در سطح جهان به 415.7 قسمت در میلیون یا 149 درصد از سطح قبل از صنعت (1750) رسید، در حالی که متان به 262 درصد و اکسید نیتروژن به 124 درصد رسید.

داده ها نشان می دهد که آنها در سال 2022 به افزایش خود ادامه دادند.

بازی Glacier Lost

پتری تالاس، رئیس WMO در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که آب و هوای شدید ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای “ممکن است تا دهه 2060 ادامه یابد، مستقل از موفقیت ما در کاهش آب و هوا”.

ما قبلاً آنقدر زیاد منتشر کرده‌ایم، به ویژه CO2 در جو که این نوع حذف تدریجی روند منفی چندین دهه طول می‌کشد.»

یخچال های طبیعی مرجع 40 نفری جهان – یخچال هایی که مشاهدات طولانی مدت برای آنها وجود دارد – بین اکتبر 2021 تا اکتبر 2022 به طور متوسط ​​ضخامتی بیش از 1.3 متر از دست داده اند – تلفات بسیار بزرگتر از میانگین در دهه گذشته.

کاهش ضخامت تجمعی از سال 1970 تقریباً 30 متر است.

در اروپا، کوه های آلپ به دلیل ترکیبی از برف اندک زمستانی، نفوذ گرد و غبار صحرا در مارس 2022 و موج گرما بین ماه می تا اوایل سپتامبر، رکوردهای ذوب یخچال ها را شکست.

طالاس به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما قبلاً ذوب شدن یخچال‌های طبیعی را از دست داده‌ایم، زیرا در حال حاضر غلظت بالایی از CO2 داریم.

در رشته کوه های آلپ سوئیس، “تابستان گذشته ما 6.2 درصد از توده یخچال های طبیعی را از دست دادیم که بالاترین میزان از زمان شروع ثبت است”.

او گفت: «این جدی است.» او توضیح داد که ناپدید شدن یخچال‌ها منابع آب شیرین را برای انسان‌ها و کشاورزی محدود می‌کند و همچنین در صورت کاهش قابلیت کشتیرانی رودخانه‌ها به خطوط حمل‌ونقل آسیب می‌زند و آن را «خطر بزرگی برای آینده» خواند.

او گفت: «بسیاری از این یخچال‌های طبیعی کوهستانی ناپدید می‌شوند، و همچنین کوچک شدن یخچال‌های قطب جنوب و گرینلند برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت – مگر اینکه ابزاری برای حذف CO2 از جو ایجاد کنیم.»

بارقه های امید

علیرغم اخبار بد این گزارش، طالاس گفت که دلیلی برای خوش بینی وجود دارد.

او گفت که ابزارهای مبارزه با تغییرات آب و هوایی مقرون به صرفه تر می شوند و انرژی سبز ارزان تر از سوخت های فسیلی است، در حالی که جهان در حال توسعه روش های کاهش بهتر است.

او گفت که این سیاره دیگر به سمت گرم شدن 3-5 درجه سانتیگراد، همانطور که در سال 2014 پیش بینی شده بود، پیش نمی رود، اما اکنون در مسیر گرمایش 2.5-3 درجه سانتیگراد قرار دارد.

دبیر کل WMO به خبرگزاری فرانسه گفت: «در بهترین حالت، ما همچنان می‌توانیم به گرمایش 1.5 درجه سانتی‌گراد برسیم که برای رفاه بشر، بیوسفر و اقتصاد جهانی بهترین خواهد بود».

تالاس گفت 32 کشور انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش داده اند و اقتصاد آنها همچنان رشد می کند.

او گفت: “دیگر ارتباط خودکار بین رشد اقتصادی و رشد انتشار گازهای گلخانه ای وجود ندارد.”

او گفت که برخلاف رهبران جهانی 10 سال پیش، اکنون “عملاً همه آنها در مورد تغییر آب و هوا به عنوان یک مشکل جدی صحبت می کنند و کشورها شروع به اقدام کرده اند”.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)