ستاره شناسان بزرگترین انفجار کیهانی را کشف کردند – RT World News

گروهی از اخترشناسان بزرگترین انفجار کیهانی را که تاکنون شاهد بوده اند، شناسایی کرده اند. این انفجار که میلیاردها سال نوری از ما فاصله دارد، 100 برابر منظومه شمسی ماست و در طول سه سال شدت آن افزایش یافته است.

این انفجار در ابتدا توسط ناظران انسانی مورد توجه قرار نگرفت، اما در سال 2020 توسط تأسیسات گذرای Zwicky در کالیفرنیا، که آسمان شب را برای افزایش ناگهانی روشنایی رصد می کند، شناسایی شد. محققان سال بعد، قبل از اینکه تیمی از محققان به رهبری فیلیپ وایزمن، اخترفیزیکدان در دانشگاه ساوتهمپتون بریتانیا، آن را با تلسکوپ های خود ردیابی کنند، داده های این مرکز را بررسی کردند.

وقتی تیم وایزمن متوجه شد که انفجار چقدر دور است، مقیاس کامل آن آشکار شد.

این انفجار که با نام AT2021lwx شناخته می شود، در فاصله 8 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد، به این معنی که باید زمانی رخ داده باشد که کیهان تنها 6 میلیارد سال سن داشته است. ما تخمین زده‌ایم که این یک گلوله آتشین 100 برابر منظومه شمسی با روشنایی حدود دو تریلیون برابر خورشید است. وایزمن روز جمعه به گاردین گفت. در طی سه سال، این رویداد حدود 100 برابر انرژی خورشید در طول عمر 10 میلیارد ساله خود آزاد کرده است.


کشف

AT2021lwx درخشان ترین رویداد کیهانی نیست که تاکنون ثبت شده است. این عنوان متعلق به یک انفجار پرتو گاما به نام GRB 221009A است که سال گذشته توسط یک رصدخانه ماهواره ای ناسا ثبت شد.

با این حال، GRB 221009A ده ساعت دوام آورد، در حالی که AT2021lwx به مدت سه سال در حال سوختن بوده است، و همچنان در حال افزایش در روشنایی است، همه در فاصله سه برابر GRB 221009A از زمین.

تیم وایزمن به این نتیجه رسیدند که این انفجار بسیار بزرگ است که توسط یک ستاره در حال انفجار یا ابرنواختر ایجاد شده باشد. آنها در مجله ماهانه انجمن سلطنتی نجوم نوشتند که محتمل‌ترین سناریوی بعدی، یک «رویداد مختل شدن جزر و مد» بود که در آن یک ستاره توسط یک سیاهچاله غول پیکر از هم جدا می‌شود.

با این حال، اگر AT2021lwx توسط چنین رویدادی ایجاد می شد، به ستاره ای تا 15 برابر جرم خورشید ما نیاز داشت. با توجه به نادر بودن چنین ستارگانی، محققان این نظریه را مطرح کرده اند که این انفجار توسط یک سیاهچاله بسیار پرجرم که ابر عظیمی از گاز را در حدود 5000 برابر بزرگتر از خورشید مصرف می کند، ایجاد شده است.

وایزمن به خبرگزاری فرانسه گفت که در حالی که این نظریه وجود دارد “کاملا قابل قبول” منشا انفجار باقی مانده است “یک پازل مطلق.”

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: