ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل هشدار داد که “هوش مصنوعی در صورت استقرار اشتباه می تواند مضر باشد” و خواستار مقررات آن است.

ساندار پیچای هشدار می دهد که

ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل نگرانی های خود را در مورد هوش مصنوعی بیان کرد

نیازی به گفتن نیست که هوش مصنوعی (AI) آینده بشریت را تقریباً در هر صنعت شکل می دهد و دنیای اطراف ما را تغییر می دهد. اخیرا، ساندار پیچای، مدیر اجرایی گوگل، نگرانی های خود را در مورد هوش مصنوعی ابراز کرده و گفته است که اگر این فناوری به اشتباه به کار گرفته شود، می تواند “بسیار مضر” باشد.

آقای پیچای در مصاحبه ای با برنامه 60 دقیقه شبکه CBS گفت که جنبه منفی هوش مصنوعی شب های بی قراری را برای او به ارمغان می آورد و خواستار مقررات جدیدی برای حاکمیت هوش مصنوعی شد. “اگر به اشتباه مستقر شود می تواند بسیار مضر باشد و ما هنوز همه پاسخ ها را نداریم – و فناوری به سرعت در حال حرکت است. پس آیا این من را در شب بیدار نگه می دارد؟ کاملاً،» او گفت.

هنگامی که از او پرسیده شد که آیا جامعه برای اتفاقات آینده آماده است، آقای پیچای گفت: “می دانید، من در مورد آن دو راه فکر می کنم. از یک سو احساس می‌کنم، نه، زیرا می‌دانید، سرعتی که ما می‌توانیم به‌عنوان نهادهای اجتماعی فکر کنیم و با آن سازگار شویم، در مقایسه با سرعتی که فناوری با آن در حال تکامل است، به نظر می‌رسد ناهماهنگی وجود دارد.

از سوی دیگر، در مقایسه با هر فناوری دیگری، افراد بیشتری را دیده ام که در اوایل چرخه عمر آن نگران آن بودند. بنابراین من احساس خوش بینی می کنم. می دانید، تعداد افرادی که نگران پیامدهای آن هستند، و از این رو گفتگوها نیز به شکل جدی شروع می شود.»

او همچنین گفت که این فناوری “بر هر محصول در هر شرکتی تاثیر می گذارد.” وقتی از او پرسیده شد که چه مشاغلی دچار اختلال می شود، گفت: «کارگران دانشی مانند نویسندگان، حسابداران، معماران و از قضا مهندسان نرم افزار.

مدیر عامل گوگل اضافه کرد که “جامعه باید به سرعت با مقررات مربوط به هوش مصنوعی در اقتصاد، قوانین برای مجازات سوء استفاده و معاهدات بین کشورها سازگار شود تا هوش مصنوعی برای جهان ایمن باشد.” “و من فکر می کنم ما باید بسیار متفکر باشیم. و من فکر می کنم اینها همه چیزهایی است که جامعه باید در حین حرکت به آن پی ببرد. پیچای گفت: این در اختیار یک شرکت نیست که تصمیم بگیرد.

از جمله خطرات هوش مصنوعی مولد که پیچای بر آن تاکید کرد، ویدیوهای به اصطلاح دیپ فیک هستند. ایجاد ویدیوهای جعلی عمیق که به جامعه آسیب می زند، باید عواقبی داشته باشد.»

در همین حال، گوگل اخیراً در پاسخ به ChatGPT یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Bard راه اندازی کرده است. هنگامی که از اسکات پلی، خبرنگار CBS پرسیده شد که چرا گوگل بارد را به طور عمومی منتشر کرده است، در حالی که او کاملاً نمی‌داند چگونه کار می‌کند، آقای پیچای پاسخ داد: «اجازه دهید این‌طور بگویم. من فکر نمی‌کنم که ما نیز به طور کامل درک کنیم که ذهن انسان چگونه کار می‌کند.»

او همچنین اعتراف کرد که گوگل به طور کامل نمی‌داند که فناوری هوش مصنوعی چگونه پاسخ‌های خاصی را ایجاد می‌کند.

از زمان انتشار آن در سال گذشته، ChatGPT OpenAI با حمایت مایکروسافت، رقبا را بر آن داشت تا محصولات مشابهی را عرضه کنند و شرکت‌ها آن را یا فناوری‌های مشابه را در برنامه‌ها و محصولات خود ادغام کنند. اخیرا، بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت نیز یک پست وبلاگی به اشتراک گذاشته است که “توسعه هوش مصنوعی را مهم ترین پیشرفت فناوری در دهه ها” نامیده است.