سازمان ملل در مورد کاهش آزادی مطبوعات هشدار داد

سازمان ملل در مورد کاهش آزادی مطبوعات هشدار داد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانسی در مقر سازمان ملل سخنرانی می کرد. (فایل)

سازمان ملل:

مقامات سازمان ملل و رسانه‌ها روز سه‌شنبه هشدار دادند که آزادی مطبوعات در هر گوشه از جهان مورد حمله قرار می‌گیرد و روزنامه‌نگاران مدام مورد آزار و اذیت، زندانی و کشته شدن قرار می‌گیرند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات در روز چهارشنبه، فریاد تجمعی برای خبرنگاران و رسانه‌های سراسر جهان صادر کرد.

وی در پیامی ویدیویی گفت: «تمام آزادی ما به آزادی مطبوعات بستگی دارد» و آن را «بنیان دموکراسی و عدالت» و «رگ حیات حقوق بشر» خواند.

گوترش در کنفرانسی که در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، افزود: «اما در هر گوشه از جهان، آزادی مطبوعات مورد حمله قرار می‌گیرد».

یونسکو با برجسته کردن این مشکل، جایزه جهانی آزادی مطبوعات 2023 خود را به سه زن ایرانی، دو روزنامه‌نگار و یک فعال حقوق بشر که زندانی شده‌اند، اعطا کرد.

در حالی که گوترش کشورهای خاصی را مقصر ندانست، سخنرانان دیگر موارد فردی مانند گزارشگر وال استریت ژورنال، ایوان گرشکویچ را که در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت شده است، برجسته کردند.

آلمار لاتور ناشر وال استریت ژورنال در این انجمن گفت: «مبارزه برای آزادی مطبوعات، مبارزه برای آزادی ایوان، مبارزه برای آزادی همه است.

ده‌ها سازمان خبری اتهامات گرشکویچ را بی‌اساس خوانده‌اند، در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، زندانی شدن وی را «کاملاً غیرقانونی» خوانده است.

روزنامه نگاران دیگر به خطرات فزاینده این حرفه ضربه زدند.

مسیح علینژاد، روزنامه نگار ایرانی-آمریکایی گفت: «من از کشوری می آیم ایران، که در آن روزنامه نگاری جرم است… (و) می تواند شما را به زندان بیاندازد، می تواند شما را بکشد، می تواند شما را شکنجه کند. زندگی در تبعید

“در معرض تهدید اطلاعات نادرست”

بر اساس گزارش گزارشگران بدون مرز، در سال 2022، 55 روزنامه نگار و چهار کارمند رسانه در حین انجام وظیفه کشته شدند.

گوترش گفت: “حقیقت با اطلاعات نادرست و سخنان نفرت انگیز تهدید می شود و به دنبال محو کردن مرزهای بین واقعیت و خیال، بین علم و توطئه است.”

او افزود که روزنامه نگاران “به طور معمول مورد آزار و اذیت، ارعاب، بازداشت و در زندان قرار می گیرند.”

دیگران نیز نگرانی های مشابهی را ابراز کردند و رئیس یونسکو نیز که روز چهارشنبه رویدادی را در سازمان ملل در نیویورک به مناسبت این مناسبت سازماندهی می کند، نیز صحبت کرد.

آدری آزولای گفت که عصر دیجیتال در حال تغییر کل چشم انداز اطلاعاتی است و “روزنامه نگاری حرفه ای، آزاد و مستقل” را بیش از هر زمان دیگری ضروری می کند.

او گفت که آزار و اذیت و ارعاب خبرنگاران غیرقابل قبول است.

او گفت: «ما خود را در یک دوراهی جدید می یابیم. “مسیر کنونی ما ما را از بحث های عمومی آگاهانه دور می کند… راهی به سوی قطبی شدن هر چه بیشتر.”

AG Sulzberger ناشر نیویورک تایمز گفت که فقط سرکوب مستقیم نیست که روزنامه نگاران و آزادی اطلاعات را تهدید می کند.

او گفت: «اینترنت همچنین انبوهی از اطلاعات نادرست، تبلیغات، کارشناس و طعمه کلیک را رها کرد که اکنون اکوسیستم اطلاعاتی ما را تحت الشعاع قرار داده است و کاهش اعتماد جامعه را تسریع می کند.

وقتی مطبوعات آزاد فرسایش می‌یابند، تقریباً همیشه فرسایش دموکراتیک به دنبال دارد.»

آگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، گفت که سانسور نیز رایج‌تر شده است.

او گفت: «متاسفانه، سانسور به موقعیت پیش فرض بسیاری از دولت ها در زمینه کنترل دانش جوامع خود تبدیل شده است.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی خبرنگاران ایرانی که در افشای مرگ مهسا امینی در ماه سپتامبر در بازداشت بوده اند و نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، دریافت کنندگان جایزه یونسکو هستند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)