سازمان ملل در مورد افزایش پناهجویان افغان هشدار داد و خواستار کمک فوری اقتصادی شد

سازمان ملل در مورد افزایش پناهجویان افغان هشدار داد و خواستار کمک فوری اقتصادی شد

انتظار می رود بیش از نیمی از جمعیت 38 میلیونی افغانستان در زمستان امسال با گرسنگی روبرو شوند. (فایل)

نیویورک:

فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در بحبوحه نگرانی های فزاینده از سقوط اقتصادی در کشور ویران شده از جنگ، نسبت به افزایش پناهجویان افغان هشدار داد و خواستار کمک های اقتصادی فوری شد.

گراندی از طریق لینک ویدئویی از ژنو به خبرنگاران گفت: “ما در خطر وقوع انفجاری هستیم که مطمئناً باعث هجوم مردم در داخل کشور می شود، اما در آن مرحله نیز در خارج از کشور به دنبال شرایط زندگی بهتر است.”

سازمان ملل متحد بارها هشدار داده است که افغانستان در آستانه بدترین بحران انسانی در جهان قرار دارد.

به گفته گروه های کمک رسان، انتظار می رود بیش از نیمی از جمعیت 38 میلیونی افغانستان در زمستان امسال با گرسنگی مواجه شوند، زیرا پس از بازگشت طالبان به قدرت، اقتصاد در آستانه فروپاشی قرار گرفته و کمک های بین المللی همچنان متوقف شده است.

گراندی گفت که هنوز می توان از بحران اجتناب کرد، اما این امر مستلزم اقدام سریعتر در زمینه تطبیق سیستم ها برای اطمینان از عملکرد اقتصاد افغانستان، تداوم خدمات و از سرگیری جریان نقدینگی به کشور است.

وی افزود که تا چند روز دیگر به تهران سفر خواهد کرد تا در مورد این موضوع با رهبران ایران گفتگو کند.

ایران برای دهه‌ها مقصد اصلی پناهجویان افغان بوده است که از جنگ و مشکلات اقتصادی فرار می‌کنند.

علیرغم خطر قحطی در افغانستان، ایران اخیراً ده ها هزار افغان را هر هفته اخراج می کند، از جمله کسانی که مدت ها در آنجا زندگی می کردند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، 3.4 میلیون افغان در ایران زندگی می کنند که نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی و 800000 پناهنده را شامل می شود.

علاوه بر این، بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، حدود 3.5 میلیون افغان در داخل کشورشان آواره شده اند که بسیاری از آنها قبل از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت بودند.

گراندی نمی گوید از زمان تسلط طالبان تا کنون چند نفر آواره شده اند و انتظار می رود چه تعداد پناهنده جدید وجود داشته باشد، زیرا او هنوز این تعداد را ندارد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)