سازمان جهانی بهداشت می گوید Omicron کارایی واکسن را کاهش می دهد، سریعتر پخش می شود

سازمان جهانی بهداشت می گوید Omicron کارایی واکسن را کاهش می دهد، سریعتر پخش می شود

کووید-19: سازمان جهانی بهداشت گفت که Omicron از 9 دسامبر به 63 کشور سرایت کرده است.

ژنو:

سازمان بهداشت جهانی روز یکشنبه گفت که نوع ویروس کرونا Omicron بیشتر از سویه دلتا قابل انتقال است و اثربخشی واکسن را کاهش می‌دهد اما بر اساس داده‌های اولیه علائم کمتری ایجاد می‌کند.

نوع دلتا که برای اولین بار در اوایل سال جاری در هند شناسایی شد، مسئول بیشتر عفونت‌های ویروس کرونا در جهان است.

اما کشف Omicron در آفریقای جنوبی – که دارای تعداد زیادی جهش است – در ماه گذشته کشورهای سراسر جهان را بر آن داشت تا ممنوعیت سفر را برای کشورهای جنوب آفریقا اعمال کنند و محدودیت های داخلی را مجدداً اعمال کنند تا گسترش آن را کاهش دهند.

WHO گفت که Omicron از 9 دسامبر به 63 کشور سرایت کرده است. انتقال سریعتر در آفریقای جنوبی، جایی که دلتا شیوع کمتری دارد، و در بریتانیا، جایی که دلتا سویه غالب است، مشاهده شد.

اما تاکید کرد که کمبود داده به این معنی است که نمی‌توان گفت که آیا میزان انتقال Omicron به این دلیل است که کمتر مستعد پاسخ‌های ایمنی، قابلیت انتقال بالاتر یا ترکیبی از هر دو است.

WHO در خلاصه فنی گفت: شواهد اولیه نشان می دهد که Omicron باعث “کاهش کارایی واکسن در برابر عفونت و انتقال” می شود.

وی افزود: «با توجه به داده‌های موجود فعلی، این احتمال وجود دارد که Omicron از نوع Delta که در آن انتقال جامعه اتفاق می‌افتد، پیشی بگیرد».

عفونت‌های Omicron تاکنون باعث بیماری «خفیف» یا موارد بدون علامت شده‌اند، اما WHO گفته است که داده‌ها برای تعیین شدت بالینی نوع آن کافی نیست.

آفریقای جنوبی Omicron را در 24 نوامبر به WHO گزارش کرد. تولیدکنندگان واکسن Pfizer/BioNTech هفته گذشته گفتند که سه دوز از تزریقات آنها هنوز در برابر Omicron موثر است.

کشورهایی مانند بریتانیا و فرانسه با ذخایر کافی واکسن، جمعیت خود را تشویق کرده‌اند که سومین تزریق “تقویت‌کننده” را برای مبارزه با Omicron دریافت کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)