قلمرو فرانسه کالدونیا جدید در همه پرسی بایکوت شده علیه استقلال رای داد

آرای قلمرو فرانسه علیه استقلال در همه پرسی تحریم شده

کالدونیای جدید بخش مهمی از ادعای فرانسه مبنی بر قدرتی در اقیانوس آرام است.

نومیا:

ساکنان جزایر در قلمرو کالدونیای جدید اقیانوس آرام روز یکشنبه در سومین همه پرسی که توسط گروه های طرفدار استقلال تحریم شد، با اکثریت قاطع به باقی ماندن بخشی از فرانسه رای دادند و این نگرانی از تنش های جدید را افزایش داد.

نتایج کمیسیون عالی جزایر نشان داد با شمارش همه آرا، 96.49 درصد مخالف استقلال بودند، در حالی که تنها 3.51 درصد موافق، با مشارکت تنها 43.90 درصد بودند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در یک پیام ویدئویی ضبط شده که هیچ اشاره مستقیمی به بایکوت نکرد، گفت: «امشب فرانسه زیباتر است زیرا کالدونیای جدید تصمیم گرفته است بخشی از آن باقی بماند».

نیروهای کمکی پلیس به قلمرو معروف به “ریگ” فرستاده شده است که برای فرانسه اهمیت استراتژیک دارد و بخشی از کشمکش گسترده تر برای نفوذ در اقیانوس آرام بین کشورهای غربی و چین است.

بایکوت و ماهیت خردکننده رای “نه” باعث ایجاد ترس از اعتراضات و همچنین سوالاتی در مورد مشروعیت دموکراتیک همه پرسی مجمع الجزایر در 2000 کیلومتری شرق استرالیا خواهد شد.

مکرون به «نرخ ممتنع بالا» اشاره کرد، اما گفت که فرانسه می‌تواند به فرآیند بیش از 30 ساله طراحی شده برای حل و فصل وضعیت جزایر «مبلور» باشد که در آن از ساکنان در سه رفراندوم جداگانه پرسیده شد که آیا مایل به جدایی هستند یا خیر.

با رد استقلال در سال 2018 و سپس سال گذشته، ساکنان روز یکشنبه برای آخرین بار پاسخ دادند که آیا می خواهند کالدونیای جدید “به حاکمیت کامل بپیوندد و مستقل شود”.

مبارزان طرفدار استقلال این رای را تحریم کردند و گفتند که می‌خواهند آن را به ماه سپتامبر موکول کنند زیرا “یک کمپین عادلانه” با تعداد بالای آلودگی به ویروس کرونا غیرممکن است.

شادی وفادار

این نتیجه می‌تواند تنش‌های قومی را تشدید کند، به طوری که جامعه بومی فقیرتر کاناک که عموماً طرفدار استقلال هستند، روز یکشنبه از اتاق‌های رای‌گیری دور می‌مانند.

جامعه ثروتمندتر سفیدپوست در تعداد زیادی ظاهر شد.

سونیا بکز، یکی از مقامات ارشد طرفدار فرانسه، عصر یکشنبه به هواداران خود گفت: “ما در روح و وجدان خود تصمیم گرفته ایم که فرانسوی بمانیم.”

او افزود: “رویاهای غم انگیز استقلال به قیمت ویرانی، محرومیت و بدبختی بر صخره های روحیه پیشگامی ما، انعطاف پذیری و عشق ما به سرزمین خودمان فرو ریخته است.”

جنبش بومی اصلی طرفدار استقلال، FLNKS، اصرار دولت بر ادامه همه پرسی را “اعلان جنگ” خوانده بود.

کانکس‌ها همچنین از سوی رهبران جامعه سنتی خود فراخوانده شده بودند تا در روز یکشنبه برای قربانیان کرونا یک روز عزای عمومی برگزار کنند.

حدود 2000 پلیس و سرباز برای رای گیری مستقر شدند، که به نظر می رسید عمدتاً بدون هیچ حادثه ای به جز تلاش برای مسدود کردن جاده در یک جزیره دورافتاده به پایان رسیده است.

نفوذ چین

در خطر رای گیری، یکی از بزرگ ترین سرزمین های خارج از کشور فرانسه بود که حدود 10 درصد از ذخایر نیکل جهان را در خود جای داده است که برای ساخت فولاد ضد زنگ، باتری ها و تلفن های همراه استفاده می شود.

این قلمرو همچنین بخش مهمی از ادعای فرانسه مبنی بر قدرتی در اقیانوس آرام است و کالدونیای جدید به فرانسه حقوق اقیانوس اطراف را اعطا کرده و همچنین به عنوان یک ایستگاه نظامی عمل می کند.

کارشناسان گمان می‌کنند که کالدونیای جدید مستقل به پکن نزدیک‌تر خواهد شد، که پیوندهای اقتصادی نزدیک و نفوذ سیاسی در سایر جزایر اقیانوس آرام ایجاد کرده است.

مکرون در پیام خود افزود: «دوره گذار در حال آغاز است. فارغ از انتخاب دوتایی «بله» یا «خیر»، اکنون باید یک پروژه مشترک بسازیم، در حالی که شأن و منزلت همه را به رسمیت می شناسیم و به آن احترام می گذاریم.

فرانسه دارای 13 قلمرو خارج از کشور است که 2.7 میلیون نفر در آن زندگی می کنند، که عموماً فقیرتر هستند و بیکاری بالاتری نسبت به سرزمین اصلی اروپا دارند که منجر به اتهامات طولانی مدت به بی توجهی می شود.

برخی مانند پلی‌نزی فرانسه درجات زیادی از خودمختاری اعطا شده‌اند که می‌تواند به عنوان الگویی برای کالدونیای جدید باشد.

جنبش طرفدار استقلال تهدید کرده است که نتیجه روز یکشنبه را به رسمیت نمی شناسد و متعهد شده است که از سازمان ملل درخواست کند تا آن را لغو کند.

این قلمرو تا حد زیادی در طول مرحله اول همه‌گیری در امان ماند، اما از زمان ورود نوع دلتا، نزدیک به 300 مورد مرگ کووید-19 را متحمل شده است.

برخی از ناظران نگرانند که تنش‌ها بر سر رفراندوم باعث بازگشت خشونتی شود که آخرین بار در دهه 1980 مشاهده شد، زمانی که درگیری‌ها بین کانکس‌های طرفدار استقلال و جامعه سفیدپوستان رخ داد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)