سازمان بهداشت جهانی: Omicron احتمالاً در اکثر کشورها با سرعت بی سابقه ای در حال گسترش است

Omicron احتمالاً در اکثر کشورها با سرعت بی سابقه ای گسترش می یابد: WHO

اکنون 77 کشور موارد ابتلا به Omicron را گزارش کرده اند. (نمایندگی)

ژنو:

سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه هشدار داد که نوع جدید ویروس کرونا Omicron با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال گسترش است و احتمالاً قبلاً در اکثر کشورهای جهان وجود داشته است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، به خبرنگاران گفت: از زمانی که نوع جدید و به شدت جهش یافته برای اولین بار در ماه گذشته در جنوب آفریقا شناسایی شد، در 77 کشور گزارش شده است.

اما، او تاکید کرد، “واقعیت این است که Omicron احتمالا در بیشتر کشورها وجود دارد، حتی اگر هنوز شناسایی نشده باشد.”

او گفت: “Omicron با سرعتی در حال گسترش است که در هیچ گونه قبلی ندیده بودیم.”

نظرات او در بحبوحه شواهد فزاینده ای بیان شد که نشان می دهد نوع جدید ممکن است در کنار زدن واکسن های محافظتی بهتر از واکسن های قبلی باشد، اما می تواند علائم خفیف تری ایجاد کند.

اما تدروس نسبت به “نفی کردن Omicron به عنوان ملایم” هشدار داد.

او گفت: «مطمئناً ما تا به حال آموخته‌ایم که خطر این ویروس را دست کم می‌گیریم.

“حتی اگر Omicron باعث بیماری کمتر شدید شود، تعداد زیاد موارد می تواند بار دیگر سیستم های بهداشتی ناآماده را تحت تاثیر قرار دهد.”

رئیس سازمان جهانی بهداشت همچنین ابراز نگرانی کرد که بسیاری از کشورها با توجه به نابرابری آشکار در دسترسی به واکسن بین کشورهای ثروتمند و فقیرتر، در پاسخ به گسترش Omicron برای ارائه دوزهای تقویت کننده واکسن عجله دارند.

او گفت: «سازمان جهانی بهداشت نگران است که چنین برنامه‌هایی احتکار واکسن کووید-19 را تکرار کنند» که قبلا در سال جاری دیده شده بود.

او گفت که هنوز اطلاعات کافی برای نشان دادن نیاز به دوز سوم برای محافظت موثر از بزرگسالان سالم در برابر این گونه وجود ندارد، اگرچه او گفت که “همچنان که به جلو می رویم، تقویت کننده ها می توانند نقش مهمی ایفا کنند.”

در عین حال بسیاری از افراد آسیب پذیر در کشورهای فقیرتر هنوز یک دوز دریافت نکرده اند.

تدروس گفت: “اجازه دهید خیلی واضح بگویم: سازمان جهانی بهداشت با تقویت کننده ها مخالف نیست. ما با بی عدالتی مخالفیم. نگرانی اصلی ما نجات جان انسان ها در همه جا است.”

وی گفت: این مسئله اولویت بندی است.

دستور مهم است. دادن بوستر به گروه‌هایی که در خطر بیماری شدید یا مرگ قرار دارند، به سادگی جان افرادی که در معرض خطر هستند و به دلیل محدودیت‌های عرضه همچنان در انتظار دریافت دوز اولیه خود هستند، به خطر می‌اندازد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)