ریشی سوناک از تحویل پیامک های واتس اپ به استعلام کووید در بریتانیا خودداری می کند

ریشی سوناک از تحویل پیامک های واتس اپ به استعلام کووید در بریتانیا خودداری می کند

دولت ریشی سوناک درخواست تحقیقات کووید-19 بریتانیا برای تحویل پیام‌های واتس‌اپ و یادداشت‌های همه‌گیر بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق را رد کرد و یک نبرد حقوقی را راه‌اندازی کرد که خطر تشدید اتهامات مربوط به پنهان‌کاری را در پی دارد.

دفتر کابینه روز پنجشنبه گفت که در حال تشکیل پرونده برای بررسی قضایی در مورد درخواست اسناد ویرایش نشده توسط هدر هالت، قاضی بازنشسته ای است که توسط خود دولت برای رهبری تحقیقات منصوب شده است. سخنگوی این تحقیقات در ایمیلی گفت که جلسه استماع مقدماتی برای روز سه شنبه برنامه ریزی شده است.

این رویکرد سوناک را به اتهامات بیشتری مبنی بر تلاش برای پنهان کردن اطلاعات حساس باز می کند، با توجه به اینکه اسناد درخواستی احتمالاً شامل مکاتبات خود با جانسون نیز می شود، زیرا او در آن زمان وزیر دارایی بود.

دولت برای روزها از تحویل این اسناد خودداری کرده است و استدلال می‌کند که این اسناد به طور واضح با تحقیقات رسمی در مورد نحوه مدیریت وزرا و مقامات با شیوع ویروس کرونا “به طور واضح بی‌ربط” هستند. اما سیاستمداران اپوزیسیون، خانواده‌های قربانیان کووید، پزشکان و حتی برخی از اعضای حزب حاکم محافظه‌کار او از او خواسته‌اند که از این موضوع پیروی کند.

آنجلا راینر، معاون رهبر حزب کارگر در بیانیه ای ایمیلی گفت: «این آخرین تاکتیک های دود و آینه تنها برای تضعیف تحقیقات کووید عمل می کند. «مردم سزاوار پاسخ هستند، نه پوشش دیگری.

کمی قبل از مهلت افشای اطلاعات در روز پنجشنبه، سوناک به خبرنگاران گفت که به موقعیت دولتی “اطمینان” دارد. دفتر کابینه در ارسال خود گفت که در هر صورت، پیام‌های واتس‌اپ ارائه‌شده توسط جانسون فقط دوره پس از می 2021 را پوشش می‌دهد. اولین قرنطینه در مارس 2020 آغاز شد.

جانسون عصر پنجشنبه به رئیس تحقیق نامه نوشت و پیشنهاد داد که مطالب ویرایش نشده را با آنها به اشتراک بگذارد، در اقدامی که به نظر می‌رسد نشان می‌دهد سوناک کاملاً شفاف نیست. سخنگوی او گفت که این شامل پیام‌هایی از ابتدای همه‌گیری است که در یک دستگاه قدیمی ذخیره شده بود که با توصیه‌های امنیتی خاموش شده بود.

“حساس سیاسی”

خط ترجیحی محافظه‌کاران در مورد همه‌گیری این است که بر روی عرضه واکسن‌هایی تمرکز کنند که به قرنطینه پایان داد و به اقتصاد اجازه بازگشایی داد.

اما این امر جنبه‌های بحث‌برانگیزتر، از جمله کمبود آزمایش، اتهامات فساد و مرگ هزاران بریتانیایی مسن‌تر را در خانه‌های سالمندان، علی‌رغم تضمین‌های دولت مبنی بر اتخاذ تدابیر برای محافظت از آنها، نادیده می‌گیرد.

جانسون و سوناک هر دو به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین وضع شده برای کاهش سرعت گسترش کووید-19 جریمه شدند، در حالی که اولی نیز به دلیل از دست دادن جلسات اضطراری اولیه درباره نحوه واکنش بریتانیا به بحران به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت.

در همین حال، امضای برنامه Sunak “Eat Out to Help Out” برای تشویق مردم به بازگشت به رستوران ها در تابستان 2020، واکنش شدید کارشناسان بهداشتی را برانگیخت که گفتند این به گسترش ویروس کرونا کمک کرد.

بلومبرگ این هفته گزارش داد که وکیل ارشد دولت، جیمز ادی، به آن توصیه کرده است که به طور پیش فرض اطلاعات را با استعلام به اشتراک نگذارد و از انتشار مطالب “از نظر سیاسی حساس” در مورد همه گیری جلوگیری کند.

دفتر کابینه استدلال می کند که بیش از 55000 سند، 24 اظهارات شاهد شخصی و هشت اظهارات شرکتی را در اختیار تحقیق قرار داده است و هالت قدرت درخواست اطلاعاتی را که خواسته است ندارد.

با این حال هالت می گوید که همه چیز باید افشا شود و این به او بستگی دارد که تصمیم بگیرد چه چیزی به کارش مربوط است.