ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، سهام تجاری همسر آکشاتا را در میان بررسی‌ها اعلام کرد

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، سهام تجاری همسر آکشاتا را در میان بررسی‌ها اعلام کرد

آکشاتا مورتی دختر نارایانا مورتی، بنیانگذار اینفوسیس است (فایل)

لندن:

فهرست منافع وزیران نخست وزیر بریتانیا، ریشی سوناک، روز چهارشنبه توسط دفتر کابینه بریتانیا منتشر شد و سهام همسرش آکشاتا مورتی در یک آژانس مراقبت از کودکان را فاش کرد که می تواند از سیاستی در بودجه ماه گذشته بهره مند شود.

انتشار این فهرست در پی تحقیقات ناظر پارلمانی توسط کمیسر استانداردهای پارلمانی بریتانیا در هفته گذشته آغاز شد تا مشخص شود که آیا رهبر هند بریتانیایی در تعهدات خود بر اساس “منشور رفتار” پارلمان “روشن و صریح” بوده است یا خیر.

اکنون، یک «فهرست منافع وزیران» که به صورت آنلاین منتشر شده است، اشاره ریشی سوناک به علایق همسرش را نیز تحت بخشی تحت عنوان «منافع مربوط به همسر یا عضو نزدیک خانواده» نشان می‌دهد.

در این ثبت آمده است: “همسر نخست وزیر یک سرمایه گذار سرمایه گذاری خطرپذیر است. او صاحب یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر، Catamaran Ventures UK Limited و تعدادی سهام مستقیم است.”

به عنوان پاورقی، می‌افزاید: «همانطور که نخست‌وزیر در نامه‌ای به رئیس کمیته ارتباط در ۴ آوریل ۲۰۲۳ اعلام کرد، این شامل سهام اقلیت همسرش در رابطه با شرکت «کورو کیدز» می‌شود. داونینگ استریت مدعی شده بود که ریشی سوناک، 42 ساله، همیشه از قوانین رفتار وزارتی پیروی می کرد و منافع همسرش را به عنوان منافع وزیر اعلام کرده بود.

انتشار این ثبت پس از وقفه 11 ماهه صورت می گیرد که آخرین آن منتشر شد و به دنبال خواسته های اپوزیسیون مبنی بر پاکسازی دولت پس از آشکار شدن تحقیقات دیده بان صورت می گیرد.

منابع داونینگ استریت گفتند که این تحقیق مربوط به علاقه آکشاتا مورتی به کورو کیدز با مسئولیت محدود است که احتمالاً از یک طرح آزمایشی جدید اعلام شده در بودجه بهار ماه گذشته برای تشویق مردم برای تبدیل شدن به پرستار بچه سود می برد.

آکشاتا مورتی، دختر نارایانا مورتی، یکی از بنیانگذاران Infosys، در ثبت شرکت های بریتانیا به عنوان سهامدار Koru Kids – یکی از شش آژانس مراقبت از کودکان در انگلستان که در وب سایت دولت با جزئیات تماس فهرست شده است، ثبت شده است.

اپوزیسیون ماه گذشته این واقعیت را برجسته کرده بود و خواستار توضیحات بیشتر در جلسه استماع کمیته رابط – متشکل از همه روسای کمیته های مجلس عوام شد.

کاترین مک کینل، نماینده حزب کارگر، از ریشی سوناک پرسیده بود که آیا علاقه ای به اظهار نظر در رابطه با سیاست جدید مراقبت از کودکان دارد یا خیر.

او در آن زمان پاسخ داد: «نه، همه افشاگری‌های من به صورت عادی اعلام می‌شود». بررسی‌های ناظر مجلس برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا نقض قانون صورت گرفته است یا خیر، است که می‌توان آن را در اختیار نمایندگانی قرار داد که در کمیته استاندارد – که مسئول تصمیم‌گیری در مورد تحریم‌ها هستند- قرار گیرد.

سخنگوی داونینگ استریت در اوایل این هفته گفت: “ما خوشحالیم که به کمیسر کمک کنیم تا روشن کند که چگونه این موضوع به طور شفاف به عنوان یک منافع وزیر اعلام شده است.”

کمیساریای استانداردهای پارلمانی بریتانیا یک افسر مستقل مجلس عوام است که مسئول بررسی شواهد در صورتی که اعضای پارلمان بریتانیا یک قانون را تحت عنوان «منشور رفتار» زیر پا گذاشته باشند، است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)