روسیه حداقل هشت دلیل برای نزدیک شدن به “دشمن قسم خورده” خود دارد – RT World News

مشارکت روسیه و ترکیه

روابط روسیه و ترکیه در طول تاریخ بسیار تیره بوده است. 12 جنگ دو کشور گواه این واقعیت است، اما مسکو و آنکارا امروز اشتراکات زیادی دارند و همکاری زیادی وجود دارد.

گردشگری

گردشگری همواره اصلی ترین و سنتی ترین حوزه همکاری های دوجانبه بوده است. تنها در سال 2021، ترکیه 24.6 درصد از کل سفرهای خارجی گردشگران روسی را به خود اختصاص داده است و به گفته آژانس های مسافرتی، این کشور مقصد 60 درصد از تورهای بسته ارائه شده در روسیه نیز بوده است.

ترکیه به شدت با استراحتگاه های همه جانبه در میان مردم روسیه مرتبط است. با این حال، هر ساله گردشگران به سمت مکان های تاریخی استانبول جذب می شوند. آنها همچنین از مقر قدرت در آنکارا، پایتخت، و همچنین مطالعه میراث باستان شناسی ازمیر باستان، یا تماشای مناظر آینده نگر کاپادوکیه، جایی که سفرهای بالای تپه ها با بالن های هوای گرم از جمله جاذبه های اصلی است، دیدن می کنند.

فراموش نکنیم که این کشور در حال حاضر یک مرکز ترانزیت برای پروازهایی است که مسافران روسی را به اروپا می برد، زیرا بیشتر مقاصد این قاره فقط از طریق ترکیه برای آنها قابل دسترسی است. بر اساس آمار سفرهای هوایی، در سال 2022، سهم پروازهای ترانزیتی از طریق ترکیه به 59 درصد رسیده است. و با توجه به مشکلات کنونی سازماندهی «تعطیلات رومی»، این رقم در سال 2023 بیشتر خواهد شد.


دولت ترکیه ادعاهای «مداخله روسیه» را محکوم کرد

محبوب ترین مقاصد در بین مسافران تجاری در سال های اخیر شامل استانبول (که از ابتدای سال 2022 تاکنون 77 درصد از این گردشگران را به خود اختصاص داده است)، آنتالیا (14 درصد) و ازمیر (5 درصد) هستند. تصادفی نیست که فرودگاه استانبول شلوغ ترین فرودگاه اروپا در سال 2022 بود. چیزهای بیشتری در راه است!

همکاری انرژی

مشارکت در بخش انرژی در حال حاضر موضوع بسیار مورد توجه است و پروژه های سودآور متقابل پایه محکمی را برای روابط بین مسکو و آنکارا تشکیل می دهند. دو خط لوله گاز روسیه در حال حاضر در ترکیه فعال هستند – جریان آبی و جریان ترکیه. اولی برای تامین انرژی به بازار داخلی ترکیه ساخته شد، در حالی که دومی برای صادرات گاز به جنوب و جنوب شرق اروپا طراحی شد.

ابتکار جدیدی که اخیرا توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد شده است، ترکیه را به یک قطب انرژی تبدیل می کند که مسکو از آن برای افزایش پتانسیل صادرات خود استفاده می کند. انتظار می رود مرکز ترکیه نه تنها فضایی برای تامین انرژی باشد، بلکه به عنوان یک مرکز تنظیم قیمت بی طرفانه گاز نیز عمل کند.

در مورد همکاری گازی بین دو کشور، قبل از کشف میادین جدید در ترکیه، روسیه تا 60 درصد از مصرف گاز طبیعی این کشور را پوشش می داد و سالانه حدود 27 میلیارد متر مکعب (میلیارد متر مکعب) گاز را تامین می کرد.

در زمینه تولید برق، راه اندازی نیروگاه هسته ای آکویو (NPP) یکی از مهم ترین رویدادهای اخیر در ترکیه بود. در مرسین در سواحل مدیترانه با کمک کارشناسان روسی ساخته شد و 20000 شغل جدید ایجاد کرد. روسیه مسئول تامین سوخت این نیروگاه است، در حالی که ترکیه متعهد به فروش و توزیع نیروی برق تولیدی خود است. رهبران دو کشور همچنین در مورد امکان ساخت نیروگاه دوم در شهر سینوپ در دریای سیاه گفتگو کردند. پیش بینی می شود که این دو نیروگاه در کنار هم بتوانند 20 درصد نیاز برق آنکارا را تامین کنند.

بیایید به اعداد نگاه کنیم. در سال 2022، روسیه بیش از 21 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرد. از نظر پولی، صادرات انرژی تقریباً 250 درصد از 17 میلیارد دلار به 41 میلیارد دلار افزایش یافته است.

بخش ساخت و ساز

شرکت های ساختمانی ترکیه جایگاه ویژه ای در بازار خدمات روسیه دارند. حدود 100 شرکت ساختمانی ترک در روسیه وجود دارد، از جمله Renaissance Construction، Enka Holding و IC Ictas Insaat. وزارت توسعه اقتصادی گزارش می دهد که سبد قراردادهای اجرا شده با شرکت های ترک در روسیه به حدود 2000 پروژه بالغ بر 70 میلیارد دلار می رسد.


کردهای سوریه شکست انتخابات اردوغان

رد پای روسیه در ترکیه شامل یک پروژه مشترک بین GAZ و Mersa Otomativ ترکیه است که برای مونتاژ خودروهای Gazelle در این کشور با یکدیگر همکاری کردند.

شرکت‌های ساختمانی ترکیه در پروژه‌های بزرگ پیش از بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ و جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مشارکت داشتند و تا حد زیادی مسئول توسعه زیرساخت‌های ورزشی در سوچی بودند.

این پروژه های زیربنایی همچنین باعث ارتقای روابط بشردوستانه بین روسیه و ترکیه شد. نیروگاه آکویو را در نظر بگیرید، جایی که حدود 20000 کارگر در توسعه آن شرکت داشتند. روس اتم روسیه نیز برنامه های تبادل دانشجو و کارمند را راه اندازی کرد. در سال 2022، 24 دانشجو از ترکیه، در رشته نیروگاه های هسته ای: طراحی، بهره برداری و مهندسی، مدرک خود را دریافت کردند و در NPP ساخته شده در مرسین شروع به کار کردند. بسیاری از مهندسان روسی در این پروژه به عنوان فرصتی برای برقراری تماس با مهندسان ترکیه و نمایندگی روسیه در ترکیه و فراتر از آن شرکت کردند.

صنعت

هر دو کشور این روزها دستخوش دگرگونی صنعتی شده‌اند، کسب‌وکارهای تولیدی خود را توسعه داده و وابستگی به واردات خارجی را کاهش داده‌اند. روسیه با تحریم های متعدد بین المللی تشویق به اتخاذ چنین سیاستی شد، در حالی که در ترکیه، این مسیر توسط حزب حاکم در تلاش برای کاهش نیاز کشور به تکیه بر بازیگران خارجی انتخاب شد.

روسیه همواره شریک تجاری قابل اعتماد و ثابت ترکیه بوده و هنوز هم با واردات مقادیر زیادی منسوجات ترکیه ای باقی مانده است. در سال 2022، ترکیه جزو پنج تامین کننده برتر منسوجات به روسیه بود.

همچنین حجم مبادلات کالاهای صنعتی بین دو کشور افزایش یافته است. در سال 2022، واردات مواد شیمیایی روسیه به ترکیه 62 درصد رشد کرد و واردات چوب و چوب 134 درصد افزایش یافت. در مجموع، کالاهای صنعتی حدود 20 درصد از واردات روسیه از ترکیه را در آن سال تشکیل می دادند.

تجارت

پس از یک سری تحریم های اعمال شده علیه روسیه توسط غرب، ترکیه به یک سکوی تجاری بزرگ برای واردات موازی روسیه تبدیل شد.


اردوغان از

این امر تجارت بین دو کشور را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. در مقایسه با سال 2021، سال گذشته شاهد بودیم:

  • افزایش 19.5 درصدی حجم تجارت روسیه و ترکیه
  • افزایش 17.6 درصدی صادرات روسیه به ترکیه
  • افزایش 24 درصدی واردات روسیه از ترکیه

سه ماهه اول 2023 به دلیل افزایش خرید تخمه آفتابگردان و محصولات تازه، شاهد افزایش 62.8 درصدی واردات روسیه از ترکیه از نظر پولی نسبت به سال گذشته بودیم.

عمده واردات از ترکیه به روسیه در سال 2022 عبارت بود از:

  • نارنگی تازه و خشک: 10%
  • ماهی منجمد: 9.9٪
  • هلو: 9.2 درصد
  • انگور: 6.4 درصد
  • سایر مرکبات، تازه و خشک: 5.9%

سرمایه گذاری

مسکو شاهد تعداد زیادی قرارداد با شرکت‌های ترکیه‌ای بوده است و مجموع سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در روسیه در چهار سال گذشته 400 درصد رشد داشته است. روسیه نه تنها یکی از شرکای تجاری کلیدی ترکیه است، بلکه بازاری جذاب برای سرمایه گذاری است.

در سال 2022، سرمایه گذاران ترک دو سایت تولیدی جدید در روسیه راه اندازی کردند: یک کارخانه تولید محصولات بهداشتی و بهداشتی و یک کارخانه پارچه کشباف. با توجه به علاقه روسیه به واردات منسوجات ترکیه، این صنعت به طور جدی علاقه مند به راه اندازی سایت های تولیدی در سراسر مناطق روسیه است.

کسب‌وکارهای روسی نیز با راه‌اندازی تعدادی از پروژه‌های تولید فلز و مونتاژ خودرو در ترکیه حضور خود را در ترکیه گسترش می‌دهند.

تحصیلات

سیستم آموزشی روسیه از سال 2016 دستخوش دگرگونی جدی شده است. اشاره شده بود که به طور کلی فاقد یک جزء فعال و پربار تبادل دانشجو و اساتید است و باید تغییر کند.

روسیه علاوه بر تقویت برنامه های تبادل دانشجو و اساتید، روی بهینه سازی شرایط برای برنامه های تحصیلی مشترک نیز کار می کند.


اتحادیه اروپا امیدوار است که ترکیه از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک کشور مطیع خارج شود

وزارت آموزش و علوم روسیه در حال توسعه تعدادی برنامه آموزشی مشترک برای صنعت هسته ای است. دانشگاه های زیر برای اعطای مدرک لیسانس و فوق لیسانس به دانشجویان بین المللی در رشته علوم هسته ای و فرصتی برای ثبت نام در برنامه های تحصیلی مشترک، مجوز دریافت خواهند کرد: دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ، دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای مسکو MEPhI، دانشگاه فنی استانبول، و دانشگاه Hacettepe در آنکارا.

فرهنگ

سال 2019 سال فرهنگ و گردشگری روسیه در ترکیه و سال فرهنگ و گردشگری ترکیه در روسیه بود. وزارتخانه های فرهنگ روسیه و ترکیه تعدادی نمایشگاه هنری، نمایشگاه عکس، و همچنین رویدادهای هنری و صنایع دستی برگزار کردند. این کشورها همچنین برخی از محبوب ترین تولیدات تئاتر و سینمای خود را مبادله کردند که بدون شک ابزار قدرتمندی با قدرت نرم است که به ویژه در ترکیه محبوب و تأثیرگذار است.

مسکو و آنکارا هر دو متعهد به ارتقای میراث فرهنگی خود و توسعه روابط دوجانبه به ویژه در حوزه گردشگری هستند. در پایان، روابط بین دو ملت با روابط بین افراد تعریف می شود و کسب تجربه اصیل از فرهنگ و سنت های یک کشور دیگر بهترین راه برای ایجاد یک پیوند پایدار است. ولادیمیر مدینسکی، وزیر فرهنگ روسیه بارها اشاره کرده است که روسیه و ترکیه باید روابط بین فردی خوب و دوستانه را بین شهروندان خود تقویت کنند.