روز کارگر 2023: تاریخ، تاریخ و اهمیت

روز کارگر 2023: تاریخ، تاریخ و اهمیت

روز کارگر در بیش از 80 کشور از جمله هند جشن گرفته می شود

دهلی نو:

روز کارگر که با نام اول ماه مه یا روز جهانی کارگر نیز شناخته می شود، هر ساله در اول ماه مه جشن گرفته می شود. هدف آن تشویق طبقه کارگر به آگاهی از حقوق خود است. روز کارگر همچنین سهم کارگران در سراسر جهان را به رسمیت می شناسد و ارج می نهد.

تاریخ

ایده جشن گرفتن روز کارگر از جنبش اتحادیه کارگری در ایالات متحده در قرن نوزدهم سرچشمه می گیرد. در 1 مه 1886، حدود دو لک کارگر برای اعتصاب سراسری خواستار هشت ساعت کار در روز شدند. بعداً، اعتراض در شیکاگو به خشونت کشیده شد و به ماجرای های مارکت منجر شد.

شورش های مارکت پس از بمباران یک جلسه مسالمت آمیز در میدان های مارکت در شیکاگو در امان ماند. این حادثه جان بسیاری از معترضان و افسران پلیس را گرفته بود.

در سال 1889، کنفرانس بین المللی سوسیالیست، اول ماه مه را به عنوان روز کارگر برای بزرگداشت واقعه های مارکت تعیین کرد. سپس این روز برای اولین بار در 1 می 1890 جشن گرفته شد.

امروز روز کارگر در بیش از 80 کشور از جمله هند جشن گرفته می شود. در سال 1923، اول ماه مه برای اولین بار در هند جشن گرفته شد. این توسط حزب کارگر کیسان هندوستان در چنای مشاهده شد. روز ماهاراشترا و روز گجرات نیز در اول ماه مه جشن گرفته می شود.

اهمیت

کارگران با سخت کوشی بسیار به ملت سازی کمک کرده اند. هدف روز کارگر نه تنها به رسمیت شناختن کار سخت کارگران، بلکه آموزش حقوق آنها و نجات آنها از استثمار است. همچنین در راستای تلاش‌های الهام‌بخش برای فراهم کردن شرایط کاری بهتر برای کارگران و کمک به پیشرفت آنها است.

جشن

در بسیاری از کشورها، روز کارگر یک تعطیلات ملی است. چندین رویداد و سمینار در این روز برای برجسته کردن دستاوردها و کمک های کارگران برگزار می شود. در برخی از نقاط، تجمعات جمع آوری می شود و از پوسترها و بنرها برای افزایش آگاهی در مورد کارگران و حقوق آنها استفاده می شود.