روز بین‌المللی موزه ۲۰۲۳: تاریخ، تاریخ و اهمیت

روز بین‌المللی موزه ۲۰۲۳: تاریخ، تاریخ و اهمیت

روز جهانی موزه اولین بار چهار دهه پیش در سال 1977 جشن گرفته شد

موزه مکان جذابی است که مردم را با فرهنگ ها و تاریخ های مختلف آشنا می کند و آثار باستانی را حفظ می کند. با گرامیداشت این نقش موزه ها، 18 می هر ساله به عنوان روز جهانی موزه نامگذاری شده است.

موضوع روز جهانی موزه ۲۰۲۳

موضوع روز جهانی موزه امسال “موزه ها، پایداری و رفاه” است. موزه‌ها می‌توانند با حمایت از اقدامات اقلیمی، ترویج فراگیری، جلوگیری از انزوای اجتماعی و بهبود سلامت روان به جهان کمک کنند تا به اهداف توسعه پایدار نزدیک‌تر شود. موزه‌ها امسال این روز را با میزبانی رویدادهایی برگزار می‌کنند که نشان می‌دهد چگونه موزه‌ها در حفاظت از محیط زیست و آموزش مردم در مورد اهمیت پایداری نقش دارند.

تاریخ

روز جهانی موزه اولین بار چهار دهه پیش در سال 1977 توسط شورای بین المللی موزه ها (ICOM) جشن گرفته شد. هدف آن جلب توجه به این واقعیت است که “موزه ها وسیله مهمی برای تبادل فرهنگی، غنی سازی فرهنگ ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح بین مردم هستند”.

اهمیت

امسال، روز بین‌المللی موزه‌ها نقش موزه‌ها را در ارتقای توسعه پایدار و رفاه در حالی که جهان با چالش‌هایی مانند از دست دادن تنوع زیستی، تغییرات آب و هوایی و نابرابری اجتماعی مواجه است، برجسته خواهد کرد. بر اساس قطعنامه ICOM “در مورد پایداری و اجرای دستور کار 2030، تغییر جهان ما” (کیوتو، 2019)، “همه موزه ها به ایجاد و شکل دادن به آینده های پایدار کمک می کنند.

از سال 2020، هر روز بین المللی موزه، مجموعه ای از اهداف از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل انتخاب می شود. امسال، اهداف عبارتند از: هدف 3 سلامت و رفاه جهانی، هدف 13 اقدام اقلیمی، و هدف 15 زندگی در خشکی.

موزه ها نه تنها به عنوان یک منبع سرگرمی عمل می کنند، بلکه مردم را از فرهنگ های مختلف آگاه می کنند و وحدت را ترویج می کنند.

جشن

هزاران موزه در سراسر جهان هر ساله روز جهانی موزه را جشن می گیرند. این جشن ها شامل سازماندهی رویدادها و فعالیت هایی است که اهمیت موزه ها را برجسته می کند.