رهبر هنگ کنگ می گوید کتابخانه های عمومی باید اطمینان حاصل کنند که کتاب ها قوانین را نقض نمی کنند

رهبر هنگ کنگ: کتابخانه های عمومی باید اطمینان حاصل کنند که کتاب ها قوانین را نقض نمی کنند

رهبر هنگ کنگ گفت کتابخانه های عمومی باید اطمینان حاصل کنند که کتاب ها قوانین محلی را نقض نمی کنند.

هنگ کنگ:

رهبر هنگ‌کنگ روز سه‌شنبه گفت کتابخانه‌های عمومی باید اطمینان حاصل کنند که کتاب‌ها قوانین محلی را نقض نمی‌کنند، چرا که بسیاری از کتاب‌ها و ویدئوهای مربوط به سرکوب میدان تیان‌آن‌من چین اکنون از قفسه‌های کتابخانه‌ها حذف شده‌اند.

جان لی، مدیر اجرایی هنگ کنگ در پاسخ به سوالی درباره حذف ادبیات و مستندهای 4 ژوئن از کتابخانه های عمومی به خبرنگاران گفت: “این کتاب ها برای مردم در کتابفروشی های خصوصی قابل دسترسی است. اگر بخواهند بخرند، می توانند خرید کنند.”

لی افزود: “کاری که کتابخانه ها باید انجام دهند این است که اطمینان حاصل کنند که هیچ گونه قانونی در هنگ کنگ، از جمله حقوق کپی رایت و غیره نقض نمی شود، و همچنین اگر آنها هر نوع پیامی را منتشر کنند که به نفع هنگ کنگ نیست.” بدون توضیح بیشتر

هنگ‌کنگ که در سال 1997 با وعده آزادی‌های گسترده از حکومت بریتانیا به چین بازگشت، در سال‌های اخیر بر اساس قانون امنیت ملی که چین تحمیل کرده بود، آزادی‌های فردی را محدود کرده است.

با این حال، مقامات چینی می گویند که قانون امنیتی پس از اعتراضات گسترده دموکراسی خواهانه در سال 2019 ثبات را به ارمغان آورده است.

یادبودهای عمومی و بزرگداشت سرکوب خونین میدان تیان آنمن چین در سال 1989 یک بار در هنگ کنگ مجاز بود، برخلاف سرزمین اصلی چین که موضوعی تابو و سانسور شده است.

با این حال، در سه سال گذشته، مقامات هنگ‌کنگ برگزاری مراسم شمع‌افشانی سالانه در 4 ژوئن را در مکان‌های فاصله‌گذاری اجتماعی COVID-19 ممنوع کرده‌اند و بناهای تاریخی عمومی از جمله مجسمه “الهه دموکراسی” از 3 دانشگاه برچیده شده است.

با لغو محدودیت های کووید در سال جاری، برخی از فعالان خواستار از سرگیری بیداری 4 ژوئن شده اند.

روزنامه مینگ پائو هنگ‌کنگ گزارش داد که بیش از 40 درصد از مطالب ویدئویی و کتاب‌های حاوی «موضوعات سیاسی» از سال 2020 از کتابخانه‌های عمومی حذف شده‌اند.

یک کمیسیون حسابرسی تحت حمایت دولت در گزارشی در آوریل گفت که بررسی دو ساله دولت در مورد مواد کتابخانه تقریباً به پایان رسیده است “کتاب های کتابخانه ای که آشکارا با منافع امنیت ملی مغایرت دارد و آنها را از مجموعه های کتابخانه حذف کرده است”.

قانون امنیت ملی که اعمالی از جمله براندازی و تبانی با نیروهای خارجی را با احتمال حبس ابد مجازات می کند، به عنوان ابزاری برای سرکوب توسط برخی کشورها از جمله ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفته است.