رهبران اتحادیه اروپا خواستار برگزاری انتخابات جدید در کوزوو در پی درگیری ها شدند – RT World News

رئیس جمهور فرانسه گفت که او همچنین از پریشتینا خواسته است تا به مناطق با اکثریت صرب خودمختاری بیشتری بدهد

رهبران فرانسه و آلمان از کوزوو خواسته اند تا انتخابات جدیدی در چندین شهرداری شمالی برگزار کند، به این امید که تنش ها در منطقه پس از اعتراضات شدید صرب های محلی به انتخاب شهرداران آلبانیایی کاهش یابد.

اماوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از دیدار با ویوسا عثمانی، رئیس‌جمهور کوزوو و الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستانی در مولداوی در اظهاراتی به خبرنگاران گفت که او و اولاف شولز، صدراعظم آلمان، هر دو خواستار برگزاری دور دیگری از رای‌گیری در مناطق مورد مناقشه شدند.

ما از دو حزب خواسته‌ایم که در اسرع وقت انتخابات جدیدی را در این چهار شهرداری با تعهد کوزوو با مشارکت صربستان در این انتخابات برگزار کنند. مکرون گفت و افزود که او همچنین برای ایجاد انجمنی از شهرداری های صرب به منظور اعطای خودمختاری بیشتر به مناطق شمالی، فشار می آورد.

ناآرامی در منطقه جداشده صربستان کوزوو در اوایل این هفته پس از تایید نتایج انتخابات در شمال با وجود مشارکت اندک 3.5 درصدی توسط دولت و تایید پیروزی چندین شهردار آلبانیایی نژاد در شهرهای عمدتاً صربستان آغاز شد. حداقل 52 معترض صرب در درگیری با نیروهای امنیتی ناتو در روز دوشنبه و 30 سرباز از بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده زخمی شدند.

اگرچه رئیس جمهور کوزوو گفت که امکان برگزاری انتخابات جدید وجود دارد، اما وی خاطرنشان کرد که این انتخابات تنها در صورتی برگزار می شود که 20 درصد ساکنان محلی از لغو آخرین رای حمایت کنند.


هشدار ارتش صربستان در مورد خشونت در کوزوو

این یک روند بسیار دموکراتیک است. ما به شهروندان خود اجازه می‌دهیم تا تعیین کنند که آیا خواهان انتخابات جدید هستند یا خیر و به اعتقاد من بدون مشکل، می‌توانیم با آن پیش برویم، اما ما به مشارکت آنها نیاز داریم.» عثمانی با اشاره به شهروندان صربستان که انتخابات قبلی را تحریم کرده بودند، گفت.

ووچیچ صربستان درباره دیدار خود با عثمانی در مولداوی اظهار نظری نکرد، اما پیشتر گفته بود که کوزوو باید این توافق را حذف کند. «شهرداران ادعایی» در شمال و عقب نشینی نیروهای ویژه نیروهای مستقر در مناطق صرب نشین.

کوزوو از زمان بمباران ناتو در سال 1999 شاهد چندین موج ناآرامی بوده است. در سال 2008، مقامات آلبانیایی مورد حمایت غرب به طور یکجانبه استقلال خود را از صربستان اعلام کردند، اقدامی که به سرعت مورد حمایت ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی دیگر قرار گرفت. برخی از کشورها همچنان کوزوو را بخشی از صربستان می دانند، با این حال، روسیه و چین از جمله آنها هستند.

مسکو گفته است که ناتو در خصومت‌های اخیر مقصر است و وزارت خارجه روسیه اخیرا اعلام کرده است که این ائتلاف تبدیل شده است. “منبع خشونت غیر ضروری” و یک “عامل تشدید” و کوزوو

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: