روسیه می گوید آمریکا هزاران گوشی اپل را در طرح جاسوسی هک کرده است

روسیه می گوید آمریکا هزاران گوشی اپل را در طرح جاسوسی هک کرده است

«اف‌اس‌بی یک اقدام اطلاعاتی سرویس‌های ویژه آمریکایی را کشف کرده است». (نمایندگی)

مسکو:

سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) روز پنجشنبه اعلام کرد که یک عملیات جاسوسی آمریکایی را کشف کرده است که هزاران آیفون را با استفاده از نرم افزارهای نظارتی پیچیده به خطر انداخته است.

آزمایشگاه کسپرسکی مستقر در مسکو گفت که ده‌ها دستگاه کارمندانش در این عملیات آسیب دیده‌اند.

FSB، جانشین اصلی KGB دوران شوروی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین هزار دستگاه Apple Inc، از جمله مشترکین داخلی روسیه و همچنین دیپلمات‌های خارجی مستقر در روسیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق، آلوده شده‌اند.

FSB در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اف‌اس‌بی یک اقدام اطلاعاتی سرویس‌های ویژه آمریکایی با استفاده از دستگاه‌های موبایل اپل را کشف کرده است».

FSB گفت این توطئه نشان دهنده “همکاری نزدیک” بین اپل و آژانس امنیت ملی (NSA) است، آژانس ایالات متحده که مسئول اطلاعات و امنیت رمزنگاری و ارتباطات است. FSB هیچ مدرکی مبنی بر همکاری یا آگاهی اپل با کمپین جاسوسی ارائه نکرد.

اپل در بیانیه ای این اتهام را رد کرد. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما هرگز با هیچ دولتی برای وارد کردن یک درب پشتی در محصولات اپل کار نکرده‌ایم و هرگز هم نخواهیم کرد.

NSA از اظهار نظر خودداری کرد.

یوجین کسپرسکی، مدیر عامل کسپرسکی، در توییتر گفت که در این عملیات، تلفن‌های ده‌ها تن از کارمندانش به خطر افتاده است، که شرکت او آن را «یک حمله سایبری بسیار پیچیده و حرفه‌ای» توصیف کرد که کارگران را در «مدیریت عالی و متوسط» هدف قرار داده بود.

ایگور کوزنتسوف، محقق کسپرسکی به رویترز گفت که شرکت او به طور مستقل ترافیک غیرعادی را در شبکه وای فای شرکت خود در ابتدای سال کشف کرده است. او گفت که Kaspersky یافته‌های خود را تا اوایل روز پنجشنبه در اختیار تیم واکنش اضطراری رایانه‌ای روسیه قرار نداد.

او گفت که نمی تواند در مورد ادعای مسکو مبنی بر اینکه آمریکایی ها مسئول این هک هستند یا هزاران نفر دیگر هدف قرار گرفته اند، اظهار نظر کند.

او گفت: «خیلی سخت است که چیزی را به کسی نسبت دهیم.

کسپرسکی در یک پست وبلاگی گفت که قدیمی‌ترین آثار عفونت کشف شده به سال 2019 بازمی‌گردد. این شرکت گفت: «تا زمان نگارش این مقاله در ژوئن 2023، این حمله ادامه دارد. وی افزود که در حالی که کارکنان آن مورد حمله قرار گرفته اند، “ما کاملاً مطمئن هستیم که کسپرسکی هدف اصلی این حمله سایبری نبوده است.”

FSB گفت هکرهای آمریکایی دیپلمات‌های اسرائیل، سوریه، چین و اعضای ناتو را در کمپین جاسوسی به خطر انداخته‌اند.

مقامات اسرائیلی از اظهار نظر خودداری کردند. نمایندگان چین، سوریه و ناتو بلافاصله قادر به اظهار نظر در این باره نبودند.

جاسوسی آمریکا؟

بر اساس شاخص قدرت سایبر 2022 دانشگاه هاروارد، ایالات متحده برترین قدرت سایبری جهان از نظر قصد و توانایی است و پس از آن چین، روسیه، بریتانیا و استرالیا قرار دارند.

هم کرملین و هم وزارت خارجه روسیه به اهمیت این موضوع اشاره کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمع‌آوری داده‌های پنهان از طریق آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری در تلفن‌های همراه ساخت آمریکا انجام شده است».

این وزارتخانه گفت: «سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده برای چندین دهه از شرکت‌های فناوری اطلاعات برای جمع‌آوری داده‌های بزرگ مقیاس کاربران اینترنت بدون اطلاع آنها استفاده می‌کنند.

مقامات روسی گفتند که این توطئه به عنوان بخشی از تلاش مشترک افسران FSB و سرویس گارد فدرال (FSO)، یک آژانس قدرتمند که محافظ کرملین را اداره می کند و زمانی اداره نهم KGB نیز بوده، فاش شده است.

مقامات روسیه، که جاسوسان غربی می گویند ساختار نظارتی داخلی بسیار پیچیده ای ساخته است، مدت ها است که امنیت فناوری ایالات متحده را زیر سوال برده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که همه مقامات دولت ریاست جمهوری می دانند که ابزارهایی مانند آیفون “کاملا شفاف” هستند.

روزنامه کومرسانت گزارش داد، در اوایل سال جاری، کرملین به مقاماتی که در تدارک انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال 2024 شرکت داشتند، گفت که استفاده از آیفون های اپل را به دلیل نگرانی از آسیب پذیر بودن این دستگاه ها در برابر آژانس های اطلاعاتی غربی متوقف کنند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)