رقیب بوئینگ چین با یک صعود تند روبرو است – اخبار RT World

لابی آمریکایی احتمالاً تلاش خواهد کرد تا جاه‌طلبی‌های انحصاری COMAC C919 را سرنگون کند.

توسط تیمور فومنکو، یک تحلیلگر سیاسی

در آخر هفته، هواپیمای مسافربری جدید طراحی و ساخت داخلی چین، COMAC C919، اولین پرواز تجاری خود را به پایان رساند.

این مدل جدید که به عنوان رقیب بوئینگ 737 آمریکایی معرفی می‌شود، مدتی است که در بال‌ها قرار دارد و سرانجام در پاییز گذشته تاییدیه‌های نظارتی را تکمیل کرد. رسانه های دولتی به دنبال خرید اولین مدل از خطوط هوایی چین شرقی در شانگهای، اولین پرواز خود را پوشش گسترده ای دادند.

منتقدان غربی به سرعت آب سرد را روی این پرواز ریختند و اشاره کردند که زنجیره تامین هواپیمای چینی به بسیاری از قطعات خارجی از جمله قطعات اروپایی و ایالات متحده متکی است. با وجود این، مونتاژ هواپیماهای رقابتی داخلی و تجاری خود که حتی با وجود مشکلات احتمالی عرضه، چالشی بلندمدت برای بوئینگ ایجاد می کند، برای چین یک دستاورد بسیار مهم باقی می ماند.

با این حال، این بدان معنا نیست که برای مدعی جدید سواری آسانی خواهد بود. حتی قبل از اینکه چین تبدیل به یک “موضوع”، ایالات متحده مدت‌هاست که تحمل صفر برای رقبای هوانوردی خارج از کشور داشته است، زیرا تحت تأثیر لابی نظامی-صنعتی، که بوئینگ بخشی از آن است، به خطر افتاده است. این منجر به یک جنگ پنهانی طولانی مدت علیه رقیب اصلی اروپایی خود، ایرباس شده است، که حتی شامل جاسوسی ادعایی و آژانس امنیت ملی ایالات متحده می شود. بر اساس وضعیت فعلی تجارت و تنش های تکنولوژیکی بین ایالات متحده و چین، اقدامات خصمانه علیه COMAC اجتناب ناپذیر است.


آمریکا به دنبال توقیف هواپیمای شرکت روسی است

این یک معجزه است که COMAC هنوز به وزارت بازرگانی ایالات متحده اضافه نشده است.لیست موجودیتشرکت‌ها و اشخاصی که از صادرات فناوری ایالات متحده منع شده‌اند. در اوایل سال 2021، دولت ترامپ قبلاً آن را به لیست سیاه اضافه کرد که آن را به عنوان یک نام تجاری معرفی می کرد ارتش چین مرتبط استشرکت، ظاهراً برای محدود کردن سرمایه گذاری در آن. با وجود این، رفتار هواوی با این شرکت انجام نشده است، که با توجه به اینکه هر شرکت چینی که در فناوری های استراتژیک پیشرفت می کند یا می تواند انحصارات آمریکا را تضعیف کند، اغلب با چنین اقداماتی هدف قرار می گیرند، غیرعادی است.

سازگاری این نوع رفتار نشان می دهد که یک پاسخ احتمالاً موضوعی است “چه زمانی” و نه “اگر”. اتکای COMAC به برخی از اجزای آمریکایی آن را آسیب‌پذیر می‌کند و این محصول ممکن است متوقف شود. بنابراین، این شرکت در رقابت با زمان برای بومی سازی زنجیره تامین خود و دور شدن از فروشندگان آمریکایی است که می تواند در هر زمان قطع شود، به خصوص با افزایش تنش ها. در شرایط فعلی، شرکت‌های چینی باید تصور کنند که اعمال محدودیت‌ها اجتناب‌ناپذیر است، زیرا چنین تعیین‌هایی به ندرت با حسن نیت انجام می‌شوند. پکن همچنین باید فرض کند که ایالات متحده ممکن است به آسانی کشورهای شخص ثالث را مجبور به اعمال محدودیت‌های خود کند، همانطور که در گذشته انجام داده‌اند و ادامه می‌دهند.

حتی اگر تحریم ها اعمال نشود، لابی صنعتی ایالات متحده و نفوذ آن در سراسر دولت و رسانه ها موظف است تبلیغات منفی عمدی را با هدف قرار دادن COMAC ایجاد کند، به خصوص اگر موفقیت آمیز باشد و سهم بازار بوئینگ در صحنه بین المللی را تهدید کند. استفاده از پوشش رسانه ای منفی برای هدف قرار دادن محصولات چینی یک تاکتیک ثابت است. برای مثال، در دوران اوج همه‌گیری کووید-19، رسانه‌های غربی مرتباً داستان‌های منفی را به دنبال تضعیف و زیر سؤال بردن کارایی واکسن‌های ساخت چین در تلاش برای تقویت سهم بازار فایزر و مدرنا منتشر می‌کردند.


رقیب چینی بوئینگ و ایرباس اولین پرواز تجاری را انجام می دهد

داستان‌های مشابهی ممکن است برای معرفی عمدی C919 به عنوان ناامن یا حادثه‌خیز در تلاش برای جلوگیری از آن توسط خطوط هوایی مورد استفاده قرار گیرد، به‌ویژه در کشورهای غربی که تقاضا برای بوئینگ غالب است. ایالات متحده به طور مستمر به دنبال ایجاد موانعی برای فناوری چینی در کشورهای غربی بوده است که نمونه بارز آن تجهیزات 5G هوآوی است. بنابراین، یک تصادف منفرد شامل یک C919 باعث تبلیغات منفی گسترده و تمرکز بر روی آن خواهد شد “ساخت چین” زاویه علاوه بر این، همچنین انتظار دارید که ایالات متحده همچنان از اقدامات ناعادلانه اقتصادی و یارانه های دولتی شکایت کند و خود و اتحادیه اروپا را تشویق کند که تعرفه های کلانی برای خرید داخلی هواپیما وضع کند.

بنابراین چین باید برای یک نبرد طولانی مدت برای موفقیت صنعت هوانوردی داخلی خود آماده باشد. این شامل، اول، خوداتکایی محلی، و دوم، ایجاد ائتلافی از کشورهای حامی و شرکت کننده برای تضمین جایگاه بین المللی آن است. در سرتاسر جهان، بوئینگ و ایرباس یک انحصار موثر را تشکیل می‌دهند و اولی هیچ ابایی در مورد تضعیف رقبای خود ندارد. چین پس از استقرار C919 در بازار داخلی، بهترین موقعیت را دارد تا این هواپیما را به کشورهای در حال توسعه که توانایی خرید هواپیماهای ساخت غرب را ندارند، با قیمت های یارانه ای بفرستد.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: