رقابت جهانی برای کنترل نوع جدید کووید “Omicron”

ممنوعیت های سفر، تحقیقات: جهان برای مهار نوع جدید کووید

سازمان جهانی بهداشت نسبت به محدودیت های سفر هشدار داده است.

اسخیپول:

چندین کشور اروپایی روز شنبه اولین موارد ابتلا به یک نوع جدید کروناویروس بسیار عفونی خود را اعلام کردند، زیرا دولت‌ها در سراسر جهان شروع به پایین کشیدن پرده‌ها برای مهار نوع جدید Omicron کردند.

بریتانیا، آلمان و ایتالیا اولین موارد ابتلا به ویروس جدید کووید-19 را تایید کردند، در حالی که مقامات هلندی 61 مسافر از آفریقای جنوبی را که آزمایش کووید-19 مثبت داشتند قرنطینه کردند.

آفریقای جنوبی شکایت کرد که با ممنوعیت سفر هوایی به دلیل اولین بار شناسایی سویه، که سازمان بهداشت جهانی آن را “نوعی نگران کننده” نامیده است، مجازات شده است.

یک سری از کشورها در سراسر جهان شروع به محدود کردن سفر از منطقه کردند تا از هر گونه تهدیدی علیه تلاش‌های جهانی علیه این همه‌گیری جلوگیری کنند.

دانشمندان در حال رقابت برای تعیین خطر ناشی از سویه به شدت جهش یافته هستند، به ویژه اینکه آیا می تواند از واکسن های موجود فرار کند یا خیر. در حال حاضر ثابت شده است که قابل انتقال تر از نوع غالب دلتا است.

مسافران در فرودگاه بین‌المللی ژوهانسبورگ ازدحام کردند و ناامید بودند که آخرین پروازهای خود را به کشورهایی که ممنوعیت سفر ناگهانی اعمال کرده‌اند، انجام دهند. بسیاری از این افراد تعطیلات خود را کوتاه کرده بودند و با عجله از سافاری ها و تاکستان های آفریقای جنوبی برگشته بودند.

دیوید گود، گردشگر بریتانیایی با در دست داشتن پاسپورت به خبرگزاری فرانسه گفت: “مضحک است، ما همیشه انواع جدیدی خواهیم داشت.” آفریقای جنوبی آن را پیدا کرده است، اما احتمالاً در حال حاضر در سراسر جهان وجود دارد.

“نوع نگران کننده”

این ویروس در حال حاضر از شبکه عبور کرده است و مواردی در اروپا، هنگ کنگ و اسرائیل و در جنوب آریکا کشف شده است.

بریتانیا روز شنبه پس از تایید دو مورد اول از سویه جدید Omicron از کووید-19، قوانین ورود سخت‌گیرانه‌تری را برای همه مسافران ورودی و بازگرداندن ماسک اعلام کرد.

نخست وزیر بوریس جانسون گفت ماسک صورت دوباره در مغازه ها و وسایل حمل و نقل عمومی ضروری است.

بیمارستانی در جمهوری چک یک مورد از نوع Omicron را در یک بیمار زن که از نامیبیا سفر کرده بود تأیید کرد.

آلمان دو مورد اول خود را در مسافرانی که از آفریقای جنوبی وارد فرودگاه مونیخ شده بودند تأیید کرد.

ایتالیا اولین مورد ابتلا به سویه جدید کووید را در مسافری از موزامبیک اعلام کرد.

و مقامات هلندی گفتند که نوع Omicron “احتمالا” در میان 61 مسافری است که یک روز قبل با دو پرواز از آفریقای جنوبی وارد شده بودند و آزمایش کووید-19 مثبت شد.

افراد حاضر در دو پرواز KLM که قبل از اعلام ممنوعیت ورود مسافران از این منطقه توسط هلندی ها انجام شد، در یک هتل قرنطینه شده بودند.

در ایالات متحده، یک مقام کاخ سفید گفت که جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در مورد وضعیت Omicron مطلع شده و مقامات بهداشتی رویدادها را زیر نظر دارند.

پیش از این روز جمعه، بلژیک اولین مورد خود را در یک فرد واکسینه نشده در بازگشت از خارج اعلام کرد.

WHO گفت که ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بتوان نوع آن را که در ابتدا B.1.1.529 نامیده می شد، درک کرد. در حالی که شواهد علمی ناچیز است، نسبت به محدودیت های سفر هشدار داد.

اقدامات “دراکونیایی”.

آفریقای جنوبی محدودیت های سفر را “دراکونیایی” خواند و روز شنبه گفت که این ممنوعیت پرواز “شبیه مجازات آفریقای جنوبی به دلیل توالی ژنومی پیشرفته و توانایی تشخیص سریع تر انواع جدید است.”

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: «علم ممتاز باید مورد تشویق قرار گیرد نه مجازات».

کشورهای اصلی هدف تعطیلی عبارتند از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، اسواتینی (سوازیلند)، لسوتو، نامیبیا، زامبیا، موزامبیک، مالاوی و زیمبابوه.

اما در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، «دانشمندان آفریقای جنوبی را به دلیل شناسایی سریع نوع Omicron و دولت آفریقای جنوبی را به دلیل شفافیت در به اشتراک گذاری این اطلاعات، که باید به عنوان الگویی برای جهان باشد، تحسین کرد.»

این بیانیه سیلی نازک در برخورد چین با اطلاعات مربوط به شیوع اولیه در ووهان بود که ایالات متحده آن را به عنوان عدم همکاری مورد انتقاد قرار داد.

بایدن گفت کشورهای ثروتمندتر باید واکسن‌های بیشتری برای کووید-19 اهدا کنند و از حمایت‌های مالکیت معنوی برای تولید دوزهای بیشتر در سراسر جهان دست بکشند.

وی گفت: اخبار مربوط به این نوع جدید باید بیش از هر زمان دیگری روشن کند که چرا تا زمانی که واکسیناسیون جهانی نداشته باشیم این بیماری همه گیر پایان نخواهد یافت.

اما با توجه به اینکه هنوز خاطرات مربوط به نحوه کمک سفر هوایی جهانی به گسترش کووید پس از ظهور اولین بار در شهر ووهان چین در اواخر سال 2019 باقی مانده است، کشورها به سرعت آن را متوقف کردند.

استرالیا و بلژیک آخرین اقداماتی بودند که همه پروازها را از 9 کشور جنوب آفریقا ممنوع کردند.

و مقامات بهداشتی استرالیا گفتند که در حال انجام “آزمایش ژنومیک فوری” برای یافتن سویه Omicron در دو مسافر – که منشأ سفر آنها از جنوب آفریقا بود – که پس از رسیدن به پرواز از دوحه به سیدنی برای ویروس کرونا مثبت شده بودند.

کره جنوبی و تایلند پروازهای 8 کشور را محدود کردند، مانند ایالات متحده، برزیل، کانادا و عربستان سعودی.

مقامات اتحادیه اروپا در یک نشست اضطراری موافقت کردند که از تمامی 27 کشور این بلوک بخواهند سفر از جنوب آفریقا را محدود کنند. بسیاری از اعضا قبلاً این کار را انجام داده بودند.

سازمان تجارت جهانی کنفرانس وزیران را که بزرگترین گردهمایی آن در چهار سال اخیر بود، در آخرین لحظه جمعه به دلیل نوع جدید لغو کرد.

سازندگان واکسن امیدوارند که بتوانند واکسن های فعلی را برای هدف قرار دادن نوع Omicron اصلاح کنند.

BioNTech آلمان و داروساز آمریکایی Pfizer گفتند که انتظار دارند داده‌ها «حداکثر تا دو هفته دیگر» نشان دهند که آیا می‌توان jab آنها را تنظیم کرد یا خیر.

مدرنا گفت که یک تقویت کننده خاص برای نوع جدید ایجاد خواهد کرد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)