رابرت مالی، نماینده آمریکا، هشدار داد که زمان برای توافق هسته ای ایران کاهش می یابد

سفیر آمریکا هشدار داد که زمان برای توافق هسته ای ایران کاهش می یابد

رابرت مالی، فرستاده آمریکا گفت: «پیشرفت‌های ایران در سراسر منطقه هشدار می‌دهد».

منامه، بحرین:

نماینده آمریکا در امور ایران روز جمعه هشدار داد که تهران پس از افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود قبل از از سرگیری مذاکرات در ماه جاری، به نقطه بی بازگشتی برای احیای توافق هسته ای نزدیک می شود.

رابرت مالی گفت که ایران در معرض خطر “غیر ممکن” ساختن هرگونه منفعتی از از سرگیری توافق است که از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از آن در سال 2018 متوقف شده بود.

این هفته در حالی که ایران در 29 نوامبر در وین با قدرت های جهانی مذاکره می کند، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تهران دوباره ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده خود را افزایش داده است.

مالی در کنفرانس گفت و گوی منامه گفت: «زمان آن فرا خواهد رسید که اگر ایران با این سرعت پیشرفت هایی را که انجام داده است، ادامه دهد، حتی اگر بخواهیم برای بازپس گیری منافع به برجام بازگردیم، غیرممکن خواهد شد». بحرین

برنامه جامع اقدام مشترک توافقی بود که در سال 2015 منعقد شد و بر اساس آن ایران موافقت کرد در ازای کاهش تحریم ها، محدودیت هایی را برای فعالیت های هسته ای خود مشخص کند.

مالی گفت: «پیشرفت‌های ایران زنگ خطر را در سرتاسر منطقه پخش می‌کند… این چیزی است که باعث می‌شود ساعت سریع‌تر بترکد و همه ما بگوییم که زمان برای بازگشت به برجام کوتاه است.»

روز چهارشنبه، ایالات متحده و متحدان عرب خلیج فارس آن، ایران را به ایجاد بحران هسته ای و بی ثبات کردن منطقه با برنامه موشکی بالستیک و حمایت از شبه نظامیان مسلح متهم کردند.

مالی گفت که ایالات متحده با رقبای روسیه و چین “هدف مشترک” دارد “زیرا ما می خواهیم از آن بحران اجتناب کنیم، بحرانی که اگر ایران به مسیر فعلی خود ادامه دهد، جرقه خواهد زد.”

و من می خواهم واضح بگویم، زیرا هیچ ابهامی در مورد کاری که به نظر می رسد اکنون انجام می دهند وجود ندارد، یعنی کشاندن پای خود در مذاکرات هسته ای و تسریع پیشرفت در برنامه هسته ای خود.

نماینده آمریکا گفت که از اظهارات دولت جدید ایران، رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، که اوایل روز جمعه واشنگتن را به انجام “کارزار تبلیغاتی” علیه این کشور متهم کرد، تشویق نشده است.

او گفت: «اگر آنها به اظهارات عمومی خود پایبند باشند، متأسفانه ما در مسیر درستی حرکت نمی‌کنیم… اما بیایید منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد».

مالی گفت: «هدف ما، قصد روشن ما از بازگشت به توافق، پایبندی به توافق است زیرا نمی‌خواهیم شاهد یک بحران هسته‌ای باشیم».

ایران با عصبانیت به تعهد ایالات متحده برای در نظر گرفتن منافع متحدان عرب خلیج فارس در هر توافق هسته ای احیا شده با رقیب اصلی خود واکنش نشان داده بود.

سعيد خطيب زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: دولت آمريكا كه مسئول شرايط كنوني پس از خروج از توافق هسته اي است، بار ديگر در صدد ايجاد بحران است.

مالی بعداً در توئیتی گفت که تماس تلفنی “بسیار سازنده” با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و ما ژائوسو معاون وزیر امور خارجه چین در مورد مذاکرات ایران داشته است.

وی گفت: «سه کشور ما بر سر لزوم بازگشت به پایبندی کامل به برجام توافق قوی دارند.»

وی گفت: «ما با همسو کردن رویکردهایمان در حالی که به دور هفتم مذاکرات می رویم، برای دستیابی به آن با هم کار می کنیم.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)