رئیس کمیته مجلس نمایندگان آمریکا از قرارداد تسلا و چین نگران است

رئیس کمیته مجلس نمایندگان آمریکا از قرارداد تسلا و چین نگران است

تسلا و چین قراردادی برای تولید باتری‌های لیتیوم یون قابل شارژ در مقیاس بزرگ در شانگهای امضا کردند.

واشنگتن:

رهبر کمیته کنگره آمریکا در مورد چین روز دوشنبه گفت که نگران وابستگی خودروساز برقی تسلا به چین است، یک روز پس از افشای این شرکت که قصد دارد کارخانه باتری مگا پک را در شانگهای افتتاح کند.

تسلا روز یکشنبه در توییتی این کارخانه را اعلام کرد و رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که در ابتدا 10000 دستگاه مگاپک در سال تولید می‌کند که معادل حدود 40 گیگاوات ساعت ذخیره انرژی است و مکمل کارخانه عظیم شانگهای است که خودروهای برقی تولید می‌کند.

مایک گالاگر، رئیس جمهوری خواه کمیته منتخب مجلس نمایندگان در حزب کمونیست چین، گفت که مایل است بداند ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا چگونه حمایت دولت آمریکا از تسلا و عملیات آن در چین را متعادل می کند.

گالاگر در پاسخ به سوالی درباره کارخانه باتری به رویترز گفت: «من نگران این هستم.

گالاگر می‌گوید: «به نظر می‌رسد تسلا، A، از طریق معافیت‌های مالیاتی، کاملاً به وسعت دولت فدرال وابسته است، و B، به دسترسی به بازار چین».

او گفت: “نوع معاملاتی که آنها در آنجا منعقد کرده اند بسیار نگران کننده به نظر می رسد. من فقط کنجکاو هستم که بدانم ایلان ماسک چگونه هر دوی آنها را متعادل می کند.” وی افزود که سرمایه گذاری فضایی ماسک SpaceX در مقابل یک “داستان موفقیت بزرگ” بود. “

تسلا بلافاصله به درخواست اظهارنظر درباره اظهارات گالاگر پاسخ نداد.

ماسک روز یکشنبه به انتقادها در توییتر پاسخ داد و در توییتی گفت: “تسلا به سرعت در حال افزایش تولید در تگزاس، کالیفرنیا و نوادا است.”

کارخانه شانگهای این شرکت بیش از نیمی از تولید جهانی این خودروساز را در سال 2022 به خود اختصاص داده است. تسلا در سال گذشته 18.15 میلیارد دلار درآمد از چین به دست آورد که بیش از یک پنجم کل درآمد آن را تشکیل می دهد.

برنامه‌های تسلا برای افتتاح کارخانه Megapack در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین چین و ایالات متحده و فشار پکن برای جذب شرکت‌های خارجی پس از قرنطینه طولانی مدت COVID-19 که اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار داد، انجام می‌شود.

“درباره احضاریه ها فکر کن”

گالاگر هفته گذشته در کالیفرنیا با شرکت‌های فناوری و سرگرمی – از جمله اپل، شرکت آلفابت، گوگل و دیزنی – در مورد معاملات تجاری آنها در چین ملاقات کرد.

کمیته منتخب او، که کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان جمهوریخواه در ژانویه ایجاد کرد، تلاش کرده است تا آمریکایی ها را در مورد نیاز به رقابت اجباری با چین و “جدا کردن انتخابی” اقتصاد ایالات متحده و چین در برخی صنایع استراتژیک متقاعد کند.

گالاگر گفت که امیدوار است در آینده با تسلا و سایر شرکت‌ها تعامل داشته باشد، اما پیشنهاد کرد که اگر تحقیقات او در مورد روابط آنها با چین متوقف شود، می‌تواند از مدیران شرکت‌ها بخواهد که شهادت دهند.

او گفت: «اگر به موانع برسیم و به نقطه‌ای برسیم که وکلا درگیر پاسخ‌ها شوند، آن وقت است که به احضاریه فکر می‌کنید.

سه منبع در شرکت‌های بزرگ آمریکایی، از فناوری گرفته تا خرده‌فروشی، به رویترز گفتند که از احتمال فراخواندن مدیرانشان برای شهادت در مورد عملیات تجاری در چین نگران هستند و با سؤالاتی مانند اینکه آیا شرکت‌هایشان از لوازم تولید شده در چین با کار اجباری استفاده می‌کنند، مواجه هستند.

گالاگر گفت که او می‌دانست که مدیران از طیف وسیعی از مشاغل ممکن است نگران شهادت باشند.

او می‌تواند یک مدیر دارایی اصلی در وال استریت باشد. می‌تواند یک ستاره سینما یا یک تهیه‌کننده قدرتمند باشد. می‌تواند مدیرعامل یک شرکت بزرگ فناوری باشد. اگر می‌خواهند در چین تجارت کنند، هیچ‌کس سؤالات خاصی وجود ندارد. می‌خواهد از او سؤال شود.»

گالاگر از بحث در مورد موضوعات جلسات آتی کمیته امتناع کرد، اما گفت که در یک “زمان بندی فشرده” قرار دارد.

این کمیته تاکنون دو جلسه استماع برگزار کرده است، یکی در چارچوب رقابت “وجودی” آمریکا و چین، و دیگری در مورد سوء استفاده های دولت چین نسبت به اقلیت های مسلمان در منطقه غربی سین کیانگ.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)